In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, hebben knoflook en knoflooksupplementen geen effect op het cholesterolgehalte en beschermen ze niet tegen hart- en vaatziekten.
Regelmatige blootstelling aan zonlicht waarborgt bij de meeste personen een goede vitamine D-reserve; toch kan in bepaalde situaties vitamine D-deficiëntie optreden.
De Algemeen Pharmaceutische Bond (APB), de overkoepelende federatie van de Belgische beroepsverenigingen van zelfstandige apothekers, lanceert een nieuw kwaliteitslabel voor parafarmaceutische producten.
In tegenstelling met wat vaak wordt beweerd, hebben supplementen van foliumzuur en van vit. B6 en B12 geen effect op het voorkomen van hartziekten bij vrouwen.
Een gezonde voeding met voldoende vitamine C, E, zink en beta caroteen, helpt maculaire degeneratie, een belangrijke oorzaak van blindheid op oudere leeftijd, te voorkomen.
Ratten met een acute alvleesklierontsteking hebben minder infecties en overleven een infectie vaker als ze goede bacteriën (probiotica ) toegediend krijgen.
Epidurale verdoving (en andere pijnstillers) tijdens de bevalling kan een negatieve invloed hebben op de borstvoeding, suggereert een Australische studie bij 1700 vrouwen.
Volgens nieuw onderzoek aan de Mount Sinai School of Medicine in New York zou matige consumptie (1-2 glazen per dag) van rode Cabernet Sauvignon het risico op Alzheimer kunnen verminderen.
We overlopen een aantal gevaarlijke praktijken in de gezondheidssector. Namelijk: elektrostimulatie, vermageringsproducten, light-dieten, goedkope medicijnen op het internet, holistische therapeuten...uitkijken blijft de boodschap!
In België lijden 630.000 vrouwen aan osteoporose, van wie een groot deel een tekort aan vitamine D heeft. Een tekort aan vitamine D kan niet opgelost worden door de voeding, in tegenstelling tot calcium.
De hersenen van mannen en vrouwen reageren verschillend op het eten van grote hoeveelheden chocolade. Na het eten van veel chocolade worden bij mannen die chocolade proeven andere gebieden actief dan bij vrouwen.
Extra smaakstoffen in het eten verbeteren de eetlust van ouderen niet. Dat is de uitkomst van een studie aan Wageningen Universiteit met senioren, van gemiddeld 85 jaar oud, in verzorgingstehuizen.
Voedingsvezels zijn voedingscomponenten die niet worden verteerd en geabsorbeerd in de dunne darm van de mens. Zij bereiken dus onverteerd de dikke darm.