vitaminen

Organische stoffen die nodig zijn in kleine hoeveelheden voor onderhoud en groei, maar welke niet kunnen aangemaakt worden door het menselijke lichaam.

Gaat je kind gezond de winter tegemoet?

Gaat je kind gezond de winter tegemoet?
nieuws 20/10/2022

Ben jij ook vaak bezorgd over de hoeveelheid vitamines en voedingsstoffen die je kind binnen krijgt ? Fysieke en mentale groei vraagt veel energie. Er is een makkelijke manier om te voorzien in die behoefte. Ontdek het hier

lees meer »

Is elke dag soep drinken gezond?

Is elke dag soep drinken gezond?
dossier 17/10/2022

Soep is een goede manier om kinderen groenten te doen eten of ze te laten wennen aan de smaak ervan, maar ook voor volwassenen is dagelijks een tas soep drinken een goed idee. Als je ze op de juiste manier bereidt tenminste, want hoe gezond de soep is, hangt af van verschillende factoren.

lees meer »

Hoe gezond is broccoli?

Hoe gezond is broccoli?
dossier 22/09/2022

Broccoli zou bescherming bieden tegen verschillende kankers, een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten, diabetes kunnen voorkomen, goed zijn voor de ogen en het geheugen enzovoort. Heel wat gezondheidsclaims dus. Wat zegt de wetenschap? Hoe gezond is broccoli nu echt?

lees meer »

Heeft een mens vlees nodig?

Heeft een mens vlees nodig?
video 25/08/2022

De afgelopen jaren is het aantal vegetariërs fel gestegen, maar is het wel zo gezond om vlees van je menu te schrappen? Kunnen we alle voedingsstoffen die we nodig hebben om gezond te leven uit plantaardige producten halen? Professor Ann Meulemans geeft een woordje uitleg.

lees meer »

Hoe weet je of je een tekort hebt aan vitamine D?

Hoe weet je of je een tekort hebt aan vitamine D?
dossier 24/06/2022

In België komt een tekort aan vitamine D heel vaak voor. We worden namelijk niet genoeg blootgesteld aan zonlicht en ook voeding verrijkt men niet systematisch. Het gevolg is dat zeven op de tien Belgen een tekort heeft aan vitamine D, en dat brengt bepaalde risico’s met zich mee.

lees meer »

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.

Is confituur gezond broodbeleg?

Is confituur gezond broodbeleg?
dossier 1/03/2022

Confituur bestaat in alle geuren, kleuren en smaken, maar hoe gezond is confituur eigenlijk als broodbeleg? Wat maakt confituur gezond of ongezond, en hoe kunnen we zelf confituur maken die arm is aan suiker, maar toch rijk aan smaak?

lees meer »

Moet je anders gaan eten als je meer gaat sporten?

Moet je anders gaan eten als je meer gaat sporten?
dossier 27/01/2022

Wanneer moet je je voeding afstemmen op je sport? Voor sporters is het een belangrijke vraag, want de juiste voeding voorziet je lichaam van voldoende brandstof tijdens het sporten, je loopt minder risico op blessures en ziekte, en het helpt je om achteraf te herstellen.

lees meer »

Hypocalciëmie: wat zijn de symptomen van een calciumtekort?

Hypocalciëmie: wat zijn de symptomen van een calciumtekort?
dossier 4/01/2022

Calcium is een mineraal dat belangrijk is voor de opbouw en het onderhoud van je botten en gebit, en voor een goede werking van zenuwen en spieren. Een tekort aan calcium kan symptomen veroorzaken als tintelingen, spierkrampen en hartritmestoornissen, soms zelfs levensbedreigend.

lees meer »

Hoeveel vitamine C heb je nodig?

Hoeveel vitamine C heb je nodig?
nieuws 15/04/2021

Wie het internet afschuimt naar informatie over vitamine C of ascorbinezuur, vindt duizenden websites die de vitamine aanbevelen, vaak in megadosissen ter preventie of genezing van allerlei kankers, hart- en vaatziekten, griep, verkoudheden, enz.

lees meer »

Vitamine D vermindert risico op sterfte door kanker

Vitamine D vermindert risico op sterfte door kanker
nieuws 2/04/2021

Wie lijdt aan kanker, maar voldoende vitamine D in het bloed heeft, zou minder risico lopen om te sterven aan de ziekte. Dat blijkt uit een Duitse studie die onderzoeken naar het nut van suppletie met vitamine D evalueerde, met name bij volwassenen boven de 50.

lees meer »

Waarom vitamine C zo belangrijk is

Waarom vitamine C zo belangrijk is
nieuws 1/04/2021

Heb je nood aan vitamine C? Eet een kommetje aardbeien, ze bevatten meer vitamine C dan een sinaasappel. Aardbeien horen natuurlijk thuis in de zomer, maar er zijn nog andere goede bronnen die je ook in de wintermaanden van vitamine C kunnen voorzien.

lees meer »

Helpen zink en vitamine D COVID-19 voorkomen of genezen?

Helpen zink en vitamine D COVID-19 voorkomen of genezen?
nieuws 29/01/2021

Verschillende wetenschappelijke studies onderzochten de immunoboostende werking van bepaalde voedingsstoffen, en dan vooral wat zink en vitamine D betreft. Kunnen ze ons lichaam en immuunsysteem versterken? De Hoge Gezondheidsraad schept duidelijkheid.

lees meer »

Spruitjes en broccoli verminderen risico op hartaanval

Spruitjes en broccoli verminderen risico op hartaanval
nieuws 21/09/2020

We weten allemaal dat groenten gezond zijn, maar die uit de familie van de kruisbloemen – zoals broccoli, spruitjes, kolen en radijzen – lijken zeer specifieke kwaliteiten te hebben. Een Australische studie suggereert dat het eten ervan goed is tegen hartaanvallen en beroertes.

lees meer »

Probiotica dragen bij aan een gezonde darmflora

Probiotica dragen bij aan een gezonde darmflora
nieuws 29/05/2020

In onze darmen zitten miljarden bacteriën, die samen de darmflora vormen. Die zorgt onder andere voor een goed functionerend immuunsysteem, een vlotte voedselvertering en gezonde stoelgang. Om de goede darmwerking te bevorderen, kan je eventueel probiotica nemen.

lees meer »

De ideale dorstlesser voor sporters

De ideale dorstlesser voor sporters
dossier 10/04/2020

Tot een duurinspanning van 1/2 - 1 uur zijn geen speciale drankjes nodig. Meestal volstaat gewoon water. Als de duurinspanning langer duurt, verdient een rehydraterende sportdrank of dorstlesser de voorkeur.

lees meer »

Te weinig vitamine D in multivitamines peuters

Te weinig vitamine D in multivitamines peuters
nieuws 23/12/2019

Bijna de helft van multivitamines voor peuters bevat (veel) te weinig vitamine D en drie producten hebben een onaanvaardbaar hoge dosis vitamine A of foliumzuur. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond van 37 multivitamines bedoeld voor kinderen tot 4 jaar.

lees meer »

Hoe lang moet je foliumzuur gebruiken tijdens de zwangerschap?

Hoe lang moet je foliumzuur gebruiken tijdens de zwangerschap?
dossier 1/11/2019

Alle vrouwen met zwangerschapswens of die net zwanger zijn geworden wordt aangeraden om extra foliumzuur te nemen. Foliumzuur helpt neuraalbuisdefecten te voorkómen als het bij het begin van de zwangerschap, en liefst al op voorhand, dagelijks wordt ingenomen aan een dosis van 0,4 mg (400 µg/d).

lees meer »

Klachten door te weinig vitamine B12?

Klachten door te weinig vitamine B12?
dossier 27/09/2019

Hebt je last van vermoeidheid? Duizeligheid? Concentratieproblemen? Nogal wat mensen schrijven dergelijke klachten toe aan een tekort aan vitamine B12. Meestal is dat echter niet het geval en hebben die klachten andere oorzaken.

lees meer »
Wat denk jij?

Alvorens groenten in te vriezen blancheer je deze best eerst

  • Juist
  • Fout
volgopfacebook

volgopinstagram