stress

Of het nu gaat over stress op het werk, examenstress of ochtendstress, het staat vast dat overmatige stress het grootste gevaar is voor de ontwikkeling van overspannenheid en burn-out.

Stress ligt aan de basis van vele lichamelijke klachten, zoals hyperventilatie, slaapproblemen, haaruitval,… Om stress de baas te kunnen, moet je je leren ontspannen. Zo kan je bijvoorbeeld aan yoga doen, een paar sessies hartcoherentie volgen, mediteren of gebruik maken van mindfulness-aps.

Hoe vermijd je negatieve stress op het werk?

Hoe vermijd je negatieve stress op het werk?
dossier 6/03/2020

Steeds meer mensen krijgen te kampen met ongezonde stress, of zelfs een burn-out, die werk gerelateerd is. De werkomstandigheden spelen daarbij een cruciale rol, maar ook hun persoonlijkheid die daarmee niet compatibel is.

lees meer »

10 do it yourself relaxtips

10 do it yourself relaxtips
dossier 23/09/2022

Wil je een cursus of een therapie volgen om je te leren ontspannen? Keuze zat… Maar je kan ook zelf veel doen om je stresspieken kopje onder (proberen) te duwen.

lees meer »

Stress test

Stress test
testen 27/09/2019

Via deze test, die zeker niet het ultieme antwoord geeft, kan je nagaan hoe je reageert op bepaalde stressfactoren en hoe het gesteld is met je verweer daartegen.

lees meer »

Hyperventilatie: beangstigend maar niet gevaarlijk

Hyperventilatie: beangstigend maar niet gevaarlijk
dossier 22/10/2020

Hyperventilatie betekent dat je te snel en/of te diep ademt. Hierdoor komt er enerzijds meer zuurstof in het bloed en adem je anderzijds meer koolstofdioxide (CO2) uit. Vooral dit laatste kan een aantal klachten teweegbrengen.

lees meer »

Podcast over stress en burn-out: hoe voorkomen en behandelen?

video 23/11/2022

Een beetje stress is helemaal niet erg, en zelfs gezond. Maar wanneer spreek je van chronische stress, en hoe kan dit uiteindelijk leiden tot een burn-out? Psycholoog Yuna van den Adel legt dit haarfijn uit en vertelt ook hoe je chronische stress en een burn-out kan voorkomen en behandelen.

lees meer »

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.

Getuigenis over hoogsensitiviteit

mijn verhaal 27/09/2022

We worden tegenwoordig om de oren geslagen met artikels en boeken over hoogsensitiviteit. Heel wat van die "literatuur" behandelt hoogsensitiviteit als een aandoening of doet er graag wat zweverig over. Isabelle (45) wilde die misvatting graag rechtzetten en getuigt hoe zij hoogsensitiviteit ervaart.

lees meer »

Tijd voor ‘self-care’

Tijd voor ‘self-care’
nieuws 19/09/2022

De laatste jaren neemt het aantal Belgen dat kampt met psychische problemen toe. We leven gehaast en hebben het gevoel dat we constant aan allerlei eisen en verwachtingen moeten voldoen. Tijd voor selfcare !

lees meer »

Ochtendstress vermijden: tips voor een geslaagde ochtendroutine

Ochtendstress vermijden: tips voor een geslaagde ochtendroutine
dossier 29/08/2022

Zeker na een grote vakantie is het niet gemakkelijk om het ochtendprogramma rond te krijgen zodat de kinderen op tijd op school zijn. En zelf wil je uiteraard ook niet te laat komen op je werk. Een vaste ochtendroutine helpt daarbij, en kan zelfs al geïntroduceerd worden bij een kind van twee jaar.

lees meer »

7 tips om snel in slaap te vallen

7 tips om snel in slaap te vallen
dossier 25/05/2022

Een goede nachtrust is heel belangrijk. Het helpt je om je goed te voelen en zorgt ervoor dat je lichaam en hersenen goed functioneren. Sommige mensen hebben echter moeite om in slaap te geraken, of om de hele nacht in slaap te blijven. Deze 7 tips kunnen daarbij helpen.

lees meer »

Sofrologie: een waardevol middel tegen stress

Sofrologie: een waardevol middel tegen stress
dossier 22/02/2022

Het is de Spaanse neuropsychiater, Alfonso Caycedo, die een reeks zeer complementaire technieken ontwikkelde die de harmonie tussen lichaam en geest moeten verbeteren. Hij is ervan overtuigd dat ontspanning van de spieren leidt tot geestelijke ontspanning, en vice versa.

lees meer »

Wat kan je doen tegen een stijve nek en schouders?

Wat kan je doen tegen een stijve nek en schouders?
dossier 12/01/2022

Uit onderzoek blijkt dat meer dan zeventien procent van de vrouwen en ruim twaalf procent van de mannen wel eens last heeft van een stijve nek. En dat aantal stijgt nog door het gebruik van elektronische toestellen die je dwingen om je nek in een oncomfortabele positie te houden.

lees meer »

Intermittent living: kortstondige stress voor meer energie

nieuws 30/12/2021

Intermittent living is een methode om matige, kortstondige stressprikkels te stimuleren zoals koude, hitte, cognitieve uitdaging of intensieve beweging, om zo ons overlevingsinstinct te prikkelen dat door de moderne levensstijl in de sluimerstand is geraakt.

lees meer »

Waarom krijg je stress van thuiszitten?

video 1/12/2021

Sneller last van een kort lontje tijdens deze quarantaineweken? Dat is niet zo gek. Thuiszitten veroorzaakt stress. Hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder (Vrije Universiteit Amsterdam) legt vanuit zijn eigen huiskamer uit hoe dat komt.

lees meer »

Stress zorgt inderdaad voor grijze haren

nieuws 26/11/2021

Het is een geijkte uitdrukking, dat je grijze haren krijgt van stress. Maar het bevat ook een grond van waarheid, zo bewezen wetenschappers. Ze leggen de schuld bij stresshormonen die tot in onze haarwortels doordringen en ervoor zorgen dat er geen kleurpigment meer aangemaakt wordt.

lees meer »

Hoe helpt een verzwaringsdeken tegen stress?

Hoe helpt een verzwaringsdeken tegen stress?
dossier 10/12/2021

Een verzwaringsdeken is een deken met extra gewichten erin. Je kan ze kopen of zelf maken, en ze zouden stress verlichten, slaap verbeteren, kinderen met ADHD kalmeren en helpen bij het behandelen van angststoornissen. Al zijn er ook wel enkele veiligheidsvoorschriften aan verbonden.

lees meer »

Vormen van psychotherapie: wat is dierentherapie?

Vormen van psychotherapie: wat is dierentherapie?
dossier 29/10/2021

Bij dierentherapie of Animal Assisted Therapy (AAT) vervullen dieren een therapeutische rol. Ze worden ingeschakeld om mensen met fysieke, psychische en psychosociale problemen te helpen hun gezondheid op peil te houden of te verbeteren.

lees meer »

Wat is het effect van zwemmen op je lichaam?

Wat is het effect van zwemmen op je lichaam?
dossier 11/05/2022

Zwemmen kan je veel voordelen opleveren: het helpt onder andere om je gewicht onder controle te houden, spieren te versterken en je conditie te verbeteren. Eigenlijk mogen we stellen dat zwemmen goed is voor je gezondheid in het algemeen.

lees meer »

Wat doet stress met je lichaam op korte en lange termijn?

boeken/interviews 19/10/2021

Stress kan een krachtige bondgenoot zijn die het mogelijk maakt optimaal te presteren en alert te reageren op gevaar. Acute stress moedigt je aan om nieuwe dingen te leren en zelfkennis en zelfinzicht te verwerven. Maar te veel stress en langdurige stress zijn schadelijk, zo vertelt Dr. Luc Swinnen.

lees meer »
volgopfacebook

volgopinstagram

Wat denk jij?

Wat is de grootste oorzaak van een maagzweer?

  • Stress
  • Een bacterie
  • Koffie