stress

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.

Waarom is ademen door je neus gezonder?

Waarom is ademen door je neus gezonder?
dossier 27/09/2023

“Door bewust te schakelen van een mondademhaling naar een neusademhaling en je uitademing te vertragen, kun je de weg naar een gezonder en meer ontspannen leven inslaan,” vertelt hartcoherentietherapeut Katrien Geeraerts, auteur van het boek ‘Blijven ademen’.

lees meer »

Ochtendstress vermijden: tips voor een geslaagde ochtendroutine

Ochtendstress vermijden: tips voor een geslaagde ochtendroutine
dossier 19/12/2023

Zeker na een grote vakantie is het niet gemakkelijk om het ochtendprogramma rond te krijgen zodat de kinderen op tijd op school zijn. En zelf wil je uiteraard ook niet te laat komen op je werk. Een vaste ochtendroutine helpt daarbij, en kan zelfs al geïntroduceerd worden bij een kind van twee jaar.

lees meer »

5 tips om de ochtendrush te vermijden

5 tips om de ochtendrush te vermijden
dossier 31/08/2023

Nu het schooljaar gestart is, verloopt de ochtendroutine bij velen weer net iets chaotischer. Jij doet je uiterste best om alles en iedereen op tijd klaar te krijgen, maar je kinderen lijken niet mee te werken. Wat helpt? Karolien Raeymaekers, klinisch psycholoog-gedragstherapeut, geeft enkele praktische tips.

lees meer »

De invloed van de nervus vagus op onze gezondheid

De invloed van de nervus vagus op onze gezondheid
dossier 16/10/2023

De nervus vagus is een complexe zenuw die loopt vanuit de hersenen naar verschillende organen in de borst- en buikholte en zo een sleutelrol speelt bij het reguleren van verschillende lichaamsfuncties. Het activeren en versterken van deze zenuw kan je gezondheid aanzienlijk verbeteren.

lees meer »

Fasciatherapie voor beginners

Fasciatherapie voor beginners
dossier 20/07/2023

Fasciatherapie is een 'totaalpakket' dat zowel lokale als algemene klachten van fysieke en psychische aard behandelt. De therapeut doet dat aan de hand van technieken die de interne fysiologische systemen in het lichaam activeren.

lees meer »

'Zwemmen is gezond': wat is het effect op je lichaam?

'Zwemmen is gezond': wat is het effect op je lichaam?
dossier 10/07/2023

Zwemmen kan je veel voordelen opleveren: het helpt onder andere om je gewicht onder controle te houden, spieren te versterken en je conditie te verbeteren. Eigenlijk mogen we stellen dat zwemmen goed is voor je gezondheid in het algemeen.

lees meer »

Wat doet stress met je lichaam op korte en lange termijn?

boeken/interviews 29/06/2023

Stress kan een krachtige bondgenoot zijn die het mogelijk maakt optimaal te presteren en alert te reageren op gevaar. Acute stress moedigt je aan om nieuwe dingen te leren en zelfkennis en zelfinzicht te verwerven. Maar te veel stress en langdurige stress zijn schadelijk, zo vertelt Dr. Luc Swinnen.

lees meer »

Wat moet je doen bij een bloeddrukval?

Wat moet je doen bij een bloeddrukval?
dossier 21/06/2023

Meestal is een bloeddrukval niks om je zorgen over te maken, maar als het vaak voorkomt - ook orthostatische hypotensie genaamd - of als hij zeer ernstig is en je nog andere symptomen ervaart, moet je medische hulp zoeken. Het kan dan een signaal zijn van hartfalen.

lees meer »

Psoas-spier: 4 oefeningen tegen lage rugpijn, stress en angst

Psoas-spier: 4 oefeningen tegen lage rugpijn, stress en angst
dossier 26/05/2023

De psoas-spier is een van de belangrijkste spieren van het menselijk lichaam. Een gespannen psoas-spier leidt tot klachten als lage rugpijn en kortademigheid, maar de psoas-spier is ook betrokken bij stressreacties van je lichaam. Met deze tips help je de spier ontspannen, en hou je hem in topconditie.

lees meer »

Slaap je beter door zeelucht?

Slaap je beter door zeelucht?
dossier 8/05/2023

In zeelucht zitten hoge concentraties negatieve deeltjes of ionen waarvan wel eens beweerd wordt dat ze het serotonineniveau in je lichaam verhogen. Serotonine is een hormoon dat invloed heeft op slaap, eetlust, stemming en stress. Slaap je dan ook effectief beter als je aan zee verblijft?

lees meer »

Beter geen ontstekingsremmers bij verstuiking en ontsteking?

Beter geen ontstekingsremmers bij verstuiking en ontsteking?
nieuws 29/08/2023

Wie last heeft van een verstuiking, verrekking, kneuzing of ontsteking grijpt al snel naar ontstekingsremmers om de pijn en zwelling te verminderen. Uit onderzoek blijkt dat dit toch niet per se de beste manier is om zo’n kwetsuur of een ontsteking aan te pakken.

lees meer »

Waarom droom ik plots zoveel?

Waarom droom ik plots zoveel?
dossier 17/04/2023

Er is nog veel onbekend over dromen, maar één ding is zeker: dromen helpen ons om belangrijke zaken te verwerken en op te slaan. De aard van je dromen kan een afspiegeling zijn van wat je overdag meemaakt. Er zijn dan ook enkele zaken die je kan uitproberen om meer rust in je dromen te brengen.

lees meer »

Hartcoherentietherapeut Katrien Geeraerts: ‘Zet je wandeling in je planning’

boeken/interviews 31/10/2023

De gezondheidsvoordelen van bewegen zijn talrijk… en toch lijkt het voor velen een onmogelijke klus om het aantal stappen per dag op te krikken. Hoe komt dat? En vooral: hoe kan het beter? Hartcoherentietherapeut Katrien Geeraerts gaf ons eerder al tips om juister te ademen – want ook dát heeft een grote impact – en heeft nu ook enkele beweegtips.

lees meer »

Welke soorten hoofdpijn zijn er?

Welke soorten hoofdpijn zijn er?
dossier 27/03/2023

Hoofdpijn is er in vele vormen en gradaties. De pijn kan op verschillende plaatsen in je hoofd voorkomen, hij kan in aanvallen opduiken en vergezeld gaan van andere klachten. We zetten verschillende oorzaken op een rij.

lees meer »
volgopfacebook

volgopinstagram