gezonde voeding

Gezonde voeding kan risico op oogziekte halveren

nieuws 30/08/2022

Dagelijks 200 g groenten eten, twee stuks fruit en twee keer per week vis, kan het risico op de chronische oogziekte leeftijdsgebonden maculadegeneratie bijna halveren. Zelfs mensen die erfelijk belast zijn met de ziekte kunnen het risico verlagen. Dat blijkt uit onderzoek het Rotterdamse Erasmus Gezondheid Onderzoek (ERGO).

lees meer »

Deze diëten zijn de beste keuze in 2019

nieuws 5/11/2019

Het Mediterraanse dieet is voor het tweede jaar op rij verkozen tot het beste dieet ter wereld, maar wie zich aansluit bij de Weight Watchers vermagert het best. Dat blijkt uit het 2019 Best Diets-rapport, de jaarlijkse ranglijst van het Amerikaanse nieuwsmagazine U.S. News.

lees meer »

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.

Vlaming weet weinig over gezonde voeding

nieuws 20/07/2018

Twee derde van de Vlamingen denkt dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente en fruit 200 gram of minder is – in plaats van minimum 500 gram, slechts 36 procent van de Vlamingen herkent het Europees bio-label. Jongeren tussen 18-29 jaar weten het minst over voeding.

lees meer »

Gezonde voeding bevordert vruchtbaarheid

nieuws 23/05/2018

Vrouwen die veel fruit en weinig fastfood eten, raken sneller zwanger dan vrouwen die weinig fruit en veel fastfood eten. Dat moet blijken uit een onderzoek bij bijna 5600 vrouwen in Australië, Nieuw-Zeeland, Groot-Brittannië en Ierland, dat gepubliceerd werd in het tijdschrift Human Reproduction.

lees meer »

Helpt langzaam eten om af te vallen?

nieuws 27/02/2018

Wie langzaam eet, niet snackt na het avondeten en twee uur voor het naar bed gaan niets meer eet, is slanker dan wie zich daar niet aan houdt. Dat blijkt uit een Japanse studie bij 60.000 mensen met diabetes type 2, gepubliceerd in BMJ.

lees meer »

Beter geen (tonijn)sushi op het menu

nieuws 20/12/2017

Alhoewel ze een gezond imago hebben, zet u beter geen sushi en zeker geen tonijnsushi of -sashimi op uw kerst- of eindejaarsmenu. Een sushi bevat meer calorieën en is minder gezond dan het lijkt.

lees meer »

De app SmartWithFood

nieuws 29/11/2017

Met één klik op uw smartphone meteen weten of een bepaald product tegemoet komt aan uw persoonlijke voedingsvereisten of –voorkeuren? Dat kan met de nieuwe SmartWithFood app. U scant gewoon de barcode van een product in en de app vertelt u meteen alles wat u wil weten over:

lees meer »

Online Ontbijtmeter leert kinderen gezonder ontbijten

nieuws 13/11/2017

Gezond ontbijten is belangrijk. Zeker voor kinderen. Om kinderen te leren wat een gezonde start van de dag is, heeft Wageningen University & Research in samenwerking met het Nationaal Schoolontbijt en Kenmerk Educatief een online Ontbijtmeter ontwikkeld. Een lesmethode waarbij kinderen individueel feedback krijgen op hun ontbijtgedrag.

lees meer »

Meer groenten, minder vlees en boter: de voedingsdriehoek wordt op zijn kop gezet

nieuws 5/11/2019

Vergeet de actieve voedingsdriehoek zoals u hem kent, met bewegen in de basis en vetten aan de top. In zijn nieuwe versie wordt de voedingsdriehoek letterlijk omgedraaid en krijgen plantaardige voedingsmiddelen, zoals groenten, fruit en volle granen, een hoofdrol. De voedingsdriehoek krijgt ook een broertje, de bewegingsdriehoek, die ons zittend gedrag moet aanpakken.

lees meer »

Nieuwe voedingsmiddelentabel

nieuws 4/09/2017

V.z.w. Nubel publiceerde begin augustus de 6de editie van de Belgische voedingsmiddelentabel. In de nieuwe uitgave besteedt men extra aandacht aan soepen, bereide gerechten, vegetarische producten en soja.

lees meer »

Voeding en kanker: tien aanbevelingen

nieuws 27/07/2017

Voor een optimale gezondheid adviseren wetenschappers per dag minstens 30 en als het kan 60 minuten of meer lichaamsbeweging met matige inspanning (wandelen, zwemmen, dansen, fietsen, traplopen, huishoudelijke taken zoals stofzuigen, tuinieren)

lees meer »

Maken voedingsvezels minder vergeetachtig?

nieuws 12/06/2017

De voedingsstof butyraat vermindert de negatieve gezondheidseffecten van obesitas bij muizen. Darmbacteriën halen deze stof normaal gesproken uit voedingsvezels, maar bij overgewicht neemt het aantal van deze bacteriën af.

lees meer »
volgopfacebook

volgopinstagram