ad

Houdt optimisme je ook lichamelijk gezond?

Laatst bijgewerkt: mei 2020
123-man-ouder-grijs-kaal-lach-01-19.png

nieuws Een positieve levenshouding is meer dan ooit een troef in deze coronatijden, maar is in het algemeen belangrijk voor zowel je mentale als fysieke gezondheid. Zo lijken optimisten langer te leven en sneller te herstellen van bepaalde aandoeningen. Gelukkig kan je deels leren om het glas halfvol te zien.

Volgens verschillende onderzoeken helpt een positieve kijk op de dingen om ook lichamelijk gezond te blijven. Zo zouden optimisten beter beschermd zijn tegen chronische ziekten en beter herstellen van bepaalde aandoeningen. Wie positief in het leven staat zou er na een hartinfarct beter in slagen gezonde gewoonten aan te nemen, en zo minder risico lopen op een tweede hartaanval. Ook slachtoffers van een beroerte waren er beter aan toe wanneer ze positief ingesteld waren. Optimisten hadden een minder ernstige beroerte en revalideerden sneller.

Hogere levensverwachting

Het is dan ook niet verrassend dat positivo’s in het algemeen waarschijnlijk langer leven dan zwartkijkers, zoals onderzoek uit de Verenigde Staten suggereert. Voor die studie, van de Boston University School of Medicine, werden ongeveer 70.000 vrouwen en 1.500 mannen ouder dan 60 jaar opgevolgd gedurende minstens tien jaar.

De wetenschappers ontdekten dat de levensverwachting van optimisten 11 tot 15% hoger lag dan die van pessimisten. De meest positief ingestelde vrouwen hadden 50% meer kans om 85 jaar of ouder te worden dan de vrouwen met de meest negatieve levenshouding. Bij mannen lag dit cijfer nog hoger, met 70%.

Hoewel de onderzoekers niet focusten op de redenen waarom de optimisten langer leefden, gaven ze wel enkele mogelijke verklaringen. Mensen met een positieve instelling zouden vaker gezondere gewoontes hebben, zoals voldoende lichaamsbeweging en een gezond voedingspatroon, en bijvoorbeeld minder geneigd zijn om te roken. Ze zouden daarnaast beter in staat zijn om met stress om te gaan en langetermijndoelstellingen na te streven.

Kanttekeningen

Ondanks alle positiviteit vallen er toch opmerkingen te plaatsen bij deze onderzoeken. Ze stellen wel verbanden vast, maar kunnen niet aantonen dat het optimisme van de deelnemers er daadwerkelijk mee voor zorgde dat dat ze langer leefden of beter herstelden. Het is bijvoorbeeld niet zeker of ze wel degelijk langer leefden omdat ze positief ingesteld waren, misschien waren ze positief ingesteld omdat ze zich gezond voelden. Optimisme valt bovendien niet eenvoudig te meten, ook niet met grondige vragenlijsten.

Optimisme aanleren

Volgens wetenschappers zit een positieve levenshouding voor ongeveer 25% in je genen, is het dus voor een kwart erfelijk bepaald. Daarnaast hebben onder meer je maatschappelijke positie, ingrijpende ervaringen en belangrijke levenskeuzes een grote impact. Maar je kan ook deels leren om het leven langs de zonnige kant te bekijken.

Volgens geluksexpert Leo Bormans zijn er vijf cruciale domeinen die je op een positieve manier moet benaderen: gezondheid, relaties, werk, geld en vrijheid. In plaats van bang te zijn dat je ziek zal worden, is het beter om na te denken over hoe je gezonder kan leven, door bijvoorbeeld meer te bewegen en fruit te eten. Bormans heeft ook enkele praktische tips. Zo kan het helpen om een dagboek bij te houden met positieve gedachten, vrijwilligerswerk te doen, vaker te lachen, concrete doelen te stellen, te sporten, naar muziek te luisteren en boeken te lezen.

zie ook artikel : Waarom vrouwen meer last hebben van een ochtendhumeur

Bronnen: 
https://www.gezondheidenwetenschap.be
http://www.bu.edu
https://www.sciencedaily.com
https://academic.oup.com
https://www.pnas.org 


bron: Andy Furniere, gezondheidsjournalist

ad


pub