Wanneer is een shake gezond?

Laatst bijgewerkt: april 2022

dossier

Het verschil tussen een gezonde en ongezonde shake hangt grotendeels af van de kwaliteit en kwantiteit van de ingrediënten. De grootste valkuil van shakes is dat ze vaak grote hoeveelheden toegevoegde suiker bevatten en daardoor de voedingswaarde van de shake verminderen. Lees daarom altijd goed de ingrediëntenlijst.

Lees ook: Maaltijdvervangers bevatten te veel suikers

Waarop moet je letten als je een shake kiest?

123-dieet-shake-maaltijdverv-06-16.jpg
Afhankelijk van het doel waarvoor je een shake gebruikt, kunnen de ingrediënten variëren. Maar er zijn enkele algemene stelregels voor de bereiding van een gezonde shake.

  • Als je shakes als maaltijdvervanger of gezond tussendoortje gebruikt, moeten ze een mix bevatten van koolhydraten, vetten en eiwitten. Dat zijn namelijk belangrijke energiebronnen voor het lichaam. Een shake als vervangmaaltijd moet ook minimaal 200 kcal bevatten.
  • Wanneer een shake een maaltijd vervangt, kunnen vezels een meerwaarde zijn: ze geven een verzadigd gevoel waardoor je minder snel honger hebt. Vezels kunnen toegevoegd worden aan een shake in de vorm van havermout, zaden, pitten of noten.
  • Let op de hoeveelheid eiwit. Eiwitten spelen namelijk eveneens een belangrijke rol in hoe het lichaam honger ervaart. Wanneer je proteïne binnenkrijgt, zullen de hormonen die het hongergevoel stimuleren, afnemen. Je zal ook meer vet verbranden bij een hogere eiwitinname. Te veel eiwitten zijn echter schadelijk, dus overdrijf ook niet. Een gezonde eiwitinname bedraagt ongeveer 35% van je voeding.
  • Hou eventueel rekening met alkalische voedingsmiddelen in je shake. Deze stoffen kunnen helpen om de zuurtegraad in je lichaam te verminderen. Een optimale zuurtegraad is een voorwaarde voor een goede gezondheid. Stress, medicijngebruik en slechte voeding kunnen een disbalans veroorzaken en zorgen voor een zuur milieu in je lichaam. Dat onevenwicht kan je herstellen door alkalische voedingsmiddelen in te nemen, zoals groene thee, citroenen en bladgroenten.
  • Als je een vooraf bereide shake koopt, kies dan voor een shake met geen of zo min mogelijk toegevoegde suikers. Als je zelf een shake maakt, gebruik dan hele vruchten, zoals een rijpe banaan, om een zoete smaak toe te voegen in plaats van suiker, honing of ahornsiroop.
  • Kies ten slotte voor natuurlijke ingrediënten en vermijd het gebruik van additieven.

Lees ook: Zijn smoothies even gezond als een stuk fruit?

Proteïneshakes voor spieropbouw en -herstel

Shakes kunnen een nuttige aanvulling zijn bij het sporten, op voorwaarde dat ze voldoende eiwitten bevatten. Onderzoek toont aan dat er geen beduidend verschil is tussen pre-workout shakes of post-workout shakes voor de spieropbouw. Zolang je de shake drinkt rond het tijdstip van je training, heeft het een positief effect. 

  • Shakes voor een training hebben het voordeel dat ze je lichaam snel van voldoende voedingsstoffen kunnen voorzien, zonder dat je een vol en opgeblazen gevoel ervaart tijdens het sporten. Als je bijvoorbeeld net van je werk komt en je hebt uren niks gegeten, dan kan een shake best handig zijn.
  • Ook na een training kan een shake nuttig zijn, want een zware work-out is zeer belastend voor het lichaam. Je lichaam kan nadien de eiwitten uit een shake goed gebruiken om het spierherstel te bevorderen. 

Lees ook: Moet je anders gaan eten als je meer gaat sporten?

Bronnen:
https://www.webmd.com
https://www.viata.be
https://www.healthline.com


auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram