wereldvegetarische dag

Laatst bijgewerkt: november 2005
bord-groenten.jpg

nieuws Sinds 1977 is 1 oktober de internationale Wereld Vegetarisme Dag. Organisaties overal ter wereld vestigen de aandacht op het waarom van een plantaardige voedingswijze en stellen consumenten voor om het vandaag eens vleesloos te proberen.

Zwangere vrouwen die een goed uitgebalanceerd vegetarisch dieet volgen, hoeven zich geen zorgen te maken: het geboortegewicht van hun baby zal niet lager zijn dan dat van baby's van niet-vegetarische moeders. Zolang de baby gezoogd wordt, verloopt alles heel gewoon (behalve wanneer de moeder veganiste is).

Echt vegetarisch eten is pas aan de orde vanaf het moment dat uw baby moet overschakelen naar een eiwitrijke voeding (in een klassieke voeding wordt hier het vlees geïntroduceerd). Gepureerde tofu, platte kaas en gepureerde en gezeefde peulvruchten vormen een gezond alternatief. Van zodra kinderen eten wat de pot schaft, komt het er vooral op neer te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijke voeding. Granen en aardappelen zijn de voornaamste energieleveranciers. Maar daarnaast bevatten ze ook de nodige koolhydraten, vezels, eiwitten, mineralen, vitamines (B-complex), spoorelementen en antioxidanten (ideale bondgenoten in de strijd tegen veroudering en kanker). Volwaardige producten zijn prima, maar voor jonge kinderen moet u deze regel met mate toepassen. Voor hen liever geen 100% volgraanproducten, omdat hun spijsverteringsstelsel van slag zou kunnen raken door een overdaad aan voedingsvezels. Ook groenten spelen uiteraard een hoofdrol: kies als het enigszins kan voor seizoengroenten die geteeld werden in volle grond, want zij bevatten het minste nitraten.
Kinderen tot vier jaar geeft u liefst volle melkproducten, omdat deze het meest vitamine D bevatten. Voor veganisch etende kinderen zijn er uitstekende zuivelvervangers op de markt, zoals met calcium verrijkte sojamelk. De eiwitbehoefte van kinderen is niet groter dan die van volwassenen. Allerlei peulvruchten, bonen en paddestoelen kunnen eraan tegemoet komen. En dat ook fruit en voldoende vocht (liefst niet-koolzuurhoudende dranken) bij een vegetarisch dieet behoren, spreekt vanzelf.
Adolescenten houdt u best wel een klein beetje in de gaten, wanneer ze op eigen houtje beslissen vegetarisch te gaan eten. Zorg in elk geval dat het zogenaamde vegetarisme van uw tiener niet neerkomt op het 'laten liggen van die kotelet'. Een goede maaltijdbegeleiding is geen overbodige luxe, en een gezamenlijk bezoekje aan voedingsdeskundige of diëtist, kan zeker nuttig zijn. En, wie weet, misschien besluit u achteraf dan maar met het hele gezin de grote stap te zetten...



verschenen op : 30/11/2010


pub