Wat zijn antioxidanten en vrije radicalen en wat doen ze voor onze gezondheid?

Laatst bijgewerkt: december 2021
In dit artikel
Wat zijn antioxidanten en vrije radicalen en wat doen ze voor onze gezondheid?

dossier

Antioxidanten zijn moleculen die vrije radicalen in je lichaam bestrijden. Vrije radicalen kunnen schade in je lichaam veroorzaken als hun niveau te hoog wordt. Ze worden gelinkt aan verschillende ziekten, onder andere diabetes, hartziekten en kanker. Je lichaam heeft zijn eigen verdedigingssysteem van antioxidanten om vrije radicalen in toom te houden. Daarnaast vind je antioxidanten in voeding, vooral in fruit en groenten.

Lees ook: Zijn zakjes voorgesneden sla ongezonder dan verse sla?

Vrije radicalen

In je lichaam worden voortdurend vrije radicalen gevormd. Vrije radicalen hebben namelijk belangrijke functies die essentieel zijn voor de gezondheid. Je immuuncellen gebruiken ze bijvoorbeeld om infecties te bestrijden.

Zonder antioxidanten zouden vrije radicalen echter zeer snel ernstige schade aanrichten. Wanneer er meer vrije radicalen zijn dan antioxidanten, zal er oxidatieve stress optreden. Langdurige oxidatieve stress kan je DNA en andere belangrijke moleculen in je lichaam beschadigen, en soms zelfs leiden tot celdood. Schade aan je DNA verhoogt dan weer je risico op kanker, en zou ook een centrale rol spelen in het verouderingsproces.

Verschillende omgevingsfactoren kunnen die overmatige vorming van vrije radicalen en oxidatieve stress bevorderen, bijvoorbeeld:
  • luchtverontreiniging
  • sigarettenrook
  • alcoholgebruik
  • giftige stoffen
  • hoge bloedsuikerspiegel 
  • bacteriële, schimmel- of virale infecties
  • te veel of te weinig zuurstof in je lichaam 
  • intense en langdurige inspanning die weefselschade veroorzaakt 
Het is dus zeer belangrijk een bepaalde balans tussen tussen vrije radicalen en antioxidanten te handhaven.

Lees ook: Helpt groene thee het risico op kanker verlagen?

Antioxidanten in voeding

123m-groenten-eten-19-11-19.jpg
Je lichaamscellen maken van nature een aantal krachtige antioxidanten aan, zoals alfaliponzuur en glutathion. Andere antioxidanten, zoals vitamine C en E, bètacaroteen, de spoorelementen seleen en zink en bioactieve stoffen, zoals flavonoïden, haal je uit voeding.

Goede bronnen van antioxidanten zijn groente en fruit, kruiden, groene thee, koffie, pure chocolade en noten. Ook vleesproducten en vis bevatten antioxidanten, maar in mindere mate dan fruit en groenten.
Antioxidanten worden vaak geprezen om hun gunstige rol bij verschillende aandoeningen. Ze zouden veroudering tegengaan, hartaandoeningen voorkomen, slechtziendheid verbeteren en kanker afremmen.

Hoewel wetenschappers veel voordelen zien van een dieet dat rijk is aan antioxidanten, kunnen die beweringen vooralsnog niet gestaafd worden. Te veel antioxidantensupplementen innemen, kan zelfs schadelijk zijn. Het is beter om je antioxidanten uit een gezond en evenwichtig dieet te halen.

Lees ook: Is het een goed idee om je lichaam te detoxen?

Bronnen:
https://www.health.harvard.edu
https://www.webmd.com
https://www.healthline.com


auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram