ad
190 artikels over slaap
Bekijk

Waarom beter geen dekbed of donsdeken voor baby's?

nieuws 5/04/2016

Om te voorkomen dat uw baby het te warm krijgt tijdens de slaap – wat een belangrijke risicofactor is voor wiegendood – wordt aangeraden om geen dekbed of donsdeken te gebruiken tot de leeftijd van 2 jaar. Bovendien kan een dekbed ook niet goed worden ingestopt.

lees meer »

Waarom slaapt je baby het best in een babyslaapzak?

nieuws 21/10/2019

Een kind slaapt van bij de geboorte het best in een slaapzak. Een dekentje met laken kan ook. Een dekbed of donsdeken wordt afgeraden omdat het veel te warm is. Het gebruik van een slaapzak is zeker voor de piekleeftijd van risico op wiegendood (3 tot 5 maanden) het meest aangewezen.

lees meer »

Eén uur extra slaap vermindert risico op diabetes type 2

nieuws 18/03/2016

Mensen die te weinig slapen hebben een verhoogd risico op diabetes type 2. Eén nacht te weinig slapen heeft al gevolgen voor de bloedsuiker, zo blijkt uit onderzoek. Mensen die te kort slapen zijn in de ochtend minder gevoelig voor insuline dan mensen die voldoende slapen.

lees meer »

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.

Slapen in het donker: 9 tips om beter te slapen

nieuws 18/10/2019

Een donkere slaapkamer is belangrijk voor een goede nachtrust. Te veel licht in de slaapkamer verstoort het slaapritme en is nadelig voor de slaapkwaliteit, zo blijkt uit onderzoek: we vallen minder snel in slaap, slapen minder lang en slapen minder diep.

lees meer »

Beter slapen kan depressie voorkomen

nieuws 7/03/2016

Mensen die last hebben van chronische slapeloosheid krijgen vaker te maken met depressieve klachten dan wie goed slaapt. Dat blijkt uit een studie van Nederlandse onderzoekers, verbonden aan het Herseninstituut in Amsterdam.

lees meer »

Dit doet je slaappatroon met je productiviteit

nieuws 5/11/2019

Het domein van de slaap stelt wetenschappers nog steeds voor veel grote vraagtekens, maar toch zijn er zaken waar ze wel al zicht op hebben. Zo heeft slaap heel wat meer impact op onze gezondheid en doen en laten dan we zouden denken. Zo blijkt dat degene die vroeg onder de wol kruipen productiever, proactiever en positiever zijn terwijl ze minder kans maken op depressie en verslaving. Omgekeerd zijn nachtuilen creatiever, hebben ze betere cognitieve capaciteiten en nemen ze vaker risico's.

lees meer »

Wat is de ideale slaapkamertemperatuur?

nieuws 18/12/2015

Als de slaapkamer te warm of te koud is kan dat de nachtrust verstoren: we slapen moeilijker in, slapen onrustiger en worden sneller wakker. De ideale temperatuur voor de slaapkamer ligt rond de 16 en 21 ° C, maar dat kan van persoon tot persoon verschillen.

lees meer »

Daarom zijn jonge ouders altijd zo moe

nieuws 5/11/2019

Ouders met kleine kindjes of baby's in huis kampen al te vaak met hevige vermoeidheid. En dat is niet meer dan logisch. Een acuut slaapgebrek brengt nu eenmaal het nodige leed met zich mee. Een recent Amerikaans onderzoek heeft echter uitgewezen dat niet het tekort aan slaap, maar de frequente onderbrekingen binnen het slaappatroon de allergrootste boosdoeners zijn.

lees meer »

Laat naar bed gaan verhoogt kans op overgewicht

nieuws 15/10/2015

Tieners en volwassenen die tijdens de week laat naar bed gaan, lopen meer kans op overgewicht dan leeftijdgenoten die wel op tijd gaan slapen. Dat blijkt uit een grootschalig Amerikaans onderzoek gepubliceerd in het oktobernummer van het vakblad Sleep.

lees meer »

Helpt slapen op je zij tegen Alzheimer?

nieuws 24/08/2015

Wie het risico op Alzheimer en Parkinson wil verkleinen, doet er goed aan om op de zij te slapen. Op die manier worden de afvalstoffen in de hersenen het beste afgevoerd. Dat moet alleszins blijken uit experimenten met knaagdieren aan de Stony Brook University in New York.

lees meer »

Slecht verduisterde slaapkamer maakt dik

nieuws 22/06/2015

Wie ‘s nachts niet in het donker slaapt, loopt het risico dik en ziek te worden. Want kunstlicht verlaagt ons energieverbuik, zo blijkt uit een studie van de Universiteit Leiden bij muizen, doordat bruin vet minder energie verbrandt als het 's nachts te licht is.

lees meer »

Ochtendhumeur? Zo maak je er komaf mee

nieuws 17/10/2019

Anderhalf miljoen Belgen stapt bijna dagelijks met het verkeerde been uit bed. Dat blijkt uit een onderzoek dat Douwe Egberts liet uitvoeren door onderzoeksbureau iVox. Ben of ken jij één van hen? Dan komen deze tips van slaapexpert en Prof. Em. Raymond Cluydts zeker van pas.

lees meer »

Wat doet een tekort aan slaap met je lichaam?

nieuws 18/10/2019

Ook jij hebt wel al eens een nacht gehad waarop je de hele tijd lag te woelen en moest opstaan voor je een oog had dichtgedaan. Maar zelfs als je goed slaapt, is de kans reëel dat je te weinig nachtrust krijgt: we slapen gemiddeld twee uur minder dan vijftig jaar geleden.

lees meer »

Waarom sommigen maar 5 uur slaap nodig hebben

nieuws 5/11/2019

Ben je geen ochtendmens, maar eigenlijk ook geen avondmens? Dan bengelt jouw ‘leeftype’ wellicht ergens tussenin. De Russische bioloog Arcady Putilov heeft bewezen dat er wel degelijk meer levensstijlen bestaan dan deze twee.

lees meer »

Slaapproblemen beginnen al op kantoor

nieuws 21/10/2019

Wie ’s avonds moeite heeft om in slaap te vallen, moet de grote schuldige misschien wel bij zijn werkplaats zoeken. Uit onderzoek blijkt dat een werkomgeving zonder ramen je interne klok in de war kan sturen, met slaapproblemen tot gevolg.

lees meer »

Slaap en de biologische klok

Slaap en de biologische klok
dossier 28/10/2015

Slaap is zo gewoon dat we er pas over na gaan denken als we er problemen mee hebben. Toch verslapen we zo’n 30% van ons leven. Er zijn aanwijzingen dat onze totale dagelijkse hoeveelheid slaap de laatste 100 jaar sterk is afgenomen, met alle gevolgen van dien.

lees meer »
190 artikels over slaap
Bekijk
ad


Wat denk jij?

Wanneer spreekt je van slapeloosheid?

  • Als je 1 week slecht slaapt
  • Als je meer dan 2 weken slecht slaapt
  • Als je meer dan 3 weken slecht slaapt
pub