Is een middagdutje of ‘powernap’ echt gezond?

Laatst bijgewerkt: januari 2022
123-middagdutje-vr-rusten-05-17.jpg

nieuws

Heel wat mensen, jong en oud, zweren bij een middagdutje. Maar is het eigenlijk wel gezond om overdag te slapen? En hoe kan je ervoor zorgen dat het je mentale en fysieke fitheid zoveel mogelijk ten goede komt? 

Wel, goed nieuws voor wie houdt van dutjes, want heel wat onderzoeken tonen effectief aan dat een kort middagslaapje, of 'powernap' zoals dat tegenwoordig ook wordt genoemd, een gunstig effect heeft op ons fysiek en mentaal functioneren, zowel bij oud als jong. 

Lees ook: Heb je minder slaap nodig of slaap je slechter als je ouder wordt?

De voordelen van een middagslaapje

Mogelijke voordelen van een (kort) middagdutje, afhankelijk van persoon tot persoon en van de 'kwaliteit' van het middagdutje.


• Het kan de alertheid, reactietijd en concentratie verbeteren. Uit onderzoek van de NASA blijkt bijvoorbeeld dat piloten na een 'powernap' van 25 minuten ruim 2 uur langer alert zijn dan wanneer ze niet slapen.
• Het kan de productiviteit verbeteren: de tijd die je 'verliest' door te slapen, win je in door een verbeterde productiviteit.
• Het kan het geheugen en het leervermogen verbeteren. Dit geldt met name ook voor jonge kinderen.
• Het kan een positief effect hebben op stress.
• Het heeft een positieve invloed op subjectieve gevoelens van moeheid en slaperigheid.
• Het kan (verkeers)ongevallen voorkomen wanneer je je slaperig voelt.
• Het heeft een positief effect op het mentaal welbevinden, men voelt zich beter.
• Mogelijk heeft het ook een gunstig effect op de bloeddruk.

Let wel, je kan met een middagdutje geen uren slaaptekort inhalen. Wie vaak laat naar bed gaat en vroeg op moet, bouwt een slaaptekort op dat met powernaps niet te compenseren valt. Het helpt wél wanneer je je wat slaperig voelt. 

Lees ook: Moet je 8 uur per nacht slapen?

Wat is het beste tijdstip voor een middagslaapje?

Op dit punt spreken de onderzoeken elkaar tegen. Wellicht verschilt dit van persoon tot persoon en van de concrete omstandigheden.

• Het beste tijdstip voor de meeste mensen ligt in de vroege namiddag, wanneer het normale circadiaans bioritme een lichte dip kent.
• Slaap beter niet meer na 15u omdat dit je normale nachtrust kan verstoren. 

Lees ook: Tellen de uren slaap voor middernacht dubbel?

Hoe lang kan een middagdutje best duren?

Ook hier spreken de onderzoeken elkaar tegen. Dit verschilt wellicht ook van persoon tot persoon. Er bestaat wel min of meer overeenstemming dat het middagdutje niet langer dan een half uur mag duren.

• Meestal wordt aangeraden om ongeveer 10 tot 20 minuten te slapen. Bij sommige mensen heeft een dutje van 5 minuten al een gunstig effect.
• Wie langer dan een half uur slaapt, loopt de kans om in diepe slaap te komen en versuft wakker te worden ('slaap inertia') en heeft langere tijd nodig om weer actief te zijn. Bovendien kan dit de nachtelijke slaap verstoren.
• Wie bang is om door te slapen, kan het beste een wekker zetten en die na een half uur laten afgaan. 

Lees ook: Is te veel slaap slecht voor je?

Waar doe je best een middagdutje?

Belangrijk is vooral dat je niet gestoord wordt tijdens je slaap. Een verstoord dutje doet alle voordelen teniet. Probeer dus een rustige omgeving te vinden, bij voorkeur zonder storende geluiden en met gedempt licht. 

Lees ook: 7 tips om snel in slaap te vallen

Bronnen:
http://onlinelibrary.wiley.com
http://sleepfoundation.org




Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden. Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden.
Phonak

De impact van gehoorverlies op onze levenskwaliteit wordt vaak onderschat. Test vandaag nog jouw gehoor met de gratis online hoortest.

Test nu je gehoor...

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram