ad

Tuinieren is ideale beweging voor ouderen

Laatst bijgewerkt: februari 2021
123-tuinieren-look-man-11-17.jpg

nieuws 30 minuten tuinieren per dag biedt een mooie combinatie van uithouding en spiertraining en beantwoordt daarmee perfect aan de aanbeveling voor ouderen wat fysieke activiteit betreft. Dat bleek enkele jaren geleden al uit een studie van de American College of Sports Medicine. Maar je kan best wel enkele voorzorgen nemen.


- Verwijder al je juwelen: halsketting, ring, armband, horloge.... Ze kunnen vast komen te zitten aan gereedschap, spijkers, hekken of nog wat anders en zo ernstig letsel veroorzaken.

- Je kleding moet bewegingsvrijheid geven zonder te los te zitten. Als je een verwarmingsbron gebruikt (zoals een brander), pas dan op voor brandbare stoffen. Sowieso draag je bij het tuinieren best dan lange mouwen om snijwonden en schrammen te voorkomen, en een lange broek om beenwonden, tekenbeten, insectenbeten enzovoort te vermijden.

- Bescherm je handen met handschoenen die geschikt zijn voor het werk in kwestie. Kies bijvoorbeeld verstevigde handschoenen als je scherpe werktuigen of toestellen gebruikt of speciale handschoenen die beschermen tegen bijtende producten.

- Bedek je neus en mond met een masker als je producten gebruikt. 

- Draag een veiligheidsbril om je ogen te beschermen tegen stof, metaalspatten, twijgen of takken.

- Als je buiten werkt bij warm, zonnig weer, bescherm dan je huid met zonnecrème en zet ook een hoed of pet op. 

- Voor werk op hoogte neem je best een trapladder of een ladder met dubbele steun. Gebruik daarvoor nooit een krukje, dat biedt veel minder stabiliteit. 

- Draag dichte schoenen met stevig aangetrokken veters, een dichte neus en een antislipzool. Kies eventueel voor rubberlaarzen.

- Berg het gereedschap op een veilige plaats op, trek de stekker uit het stopcontact wanneer je pauzeert en natuurlijk ook voordat je ze schoonmaakt.

Bron:
https://www.acsm.org

Lees ook: Nycturie of nocturie: moet je 's nachts vaak opstaan om te plassen?


bron: Sofie Van Rossom - gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub