Water doet leven!

Laatst bijgewerkt: augustus 2012
123-water-blauw-kraan-200_081.jpg

dossier Wist je dat een mens voor ongeveer 60 procent uit water bestaat? Water is essentieel om te overleven. Een mens kan enkele weken in leven blijven zonder voedsel. Zonder vocht hou je het maar een paar dagen vol.
Elke dag 1,5 liter drinken is de boodschap. Water is de ideale drank: het bevat geen vet, geen cholesterol en geen calorieën. Regelmatig water drinken onderdrukt bovendien het hongergevoel. Een ideale slankhouder dus.

Goed om weten:
• Wees matig met koffie, thee en alcohol. Deze dranken zetten de nieren aan tot een grotere urineproductie en leiden zo tot vochtverlies. Zowel frisdranken als alcoholbevattende dranken zoals bier en wijn bevatten veel calorieën. Wist je dat 1 liter frisdrank ongeveer 20 klontjes suiker bevat ?

• Per dag zweet je normaliter ongeveer een halve liter vocht uit. Een atleet die matig tot zeer intensief sport, kan één tot twee liter zweet per uur (jawel, per uur) verliezen. Voldoende drinken voor, tijdens en na elke sportinspanning is dan ook essentieel.

• Zwangere vrouwen hebben bovenop hun normale vochtbehoefte een extra behoefte van ongeveer 30 ml per dag voor de aanmaak van het vruchtwater en voor een goede ontwikkeling van de foetus.

• Zolang je borstvoeding geeft, is een extra vochtinname van 750 tot 1000 ml per dag nodig.

• Kinderen verliezen in verhouding tot volwassenen meer vocht wanneer ze in een warme omgeving vertoeven of wanneer ze hoge koorts hebben. Het is ook oppassen geblazen bij diarree en braken.

• Senioren moeten hun vochtinname goed in het oog houden want het dorstgevoel vermindert naarmate je ouder wordt. Zet 's ochtends een fles water op het aanrecht en neem je voor ze voor het slapengaan leeg te drinken. Dehydratatie kan leiden tot depressie en chronische vermoeidheid.

• Mensen die medicatie innemen, hebben baat bij een hogere vochtinname.

• Regelmatig en voldoende water drinken wordt beloond met een frissere huid, een betere concentratie en minder kans op nierstenen en constipatie. Er zijn bovendien aanwijzingen dat het minder risico zou geven op bepaalde soorten kankers en op zwaarlijvigheid bij kinderen en jongeren.
Gezondheid!

zie ook artikel : Er is water en water

zie ook artikel : Je ziet wat je eet



verschenen op : 28/06/2001 , bijgewerkt op 14/08/2012


pub