Wat kan je doen als je wil bijkomen in gewicht?

Laatst bijgewerkt: september 2021

dossier Terwijl velen hun best doen om kilo’s kwijt te geraken, moeten anderen net bijkomen, omdat ze eigenlijk te mager zijn. Extra vet en suikers eten is echter geen gezonde manier om te verdikken. Hoe kan het dan wel? Voedingsdeskundige Gisèle Gual geeft enkele tips. 


"Ik zie regelmatig patiënten die niet in staat zijn om bij te komen. Jonge mannen willen graag meer spiermassa, jonge meisjes willen graag wat ronder worden. Er zijn ook mensen die simpelweg niet lijken te verdikken, wat ze ook proberen. Hoewel anderen ze benijden, wordt het toch ook vaak onderschat. Sommigen klagen zelfs over pijn als gevolg van hun slankheid, bijvoorbeeld in de billen bij het gaan zitten. Simpelweg meer junk food eten, werkt echter niet, en kan bovendien ook schadelijk zijn. Diabetes, te hoge cholesterol, het risico op gaatjes enzovoort, magere mensen lopen evenveel risico," legt Gisèle Gual, diëtiste-voedingsdeskundige, uit.

Kleine eetlust? De hele dag door eten

123m-eten-frig-4-12-19.jpg
Gewichtstoename is vooral moeilijk voor mensen met een kleine eetlust. Omdat ze zich sneller ‘vol’ voelen dan de gemiddelde mens, verliezen ze snel hun eetlust. Genieten van het eten is nochtans essentieel om meer te kunnen eten. De oplossing? Verdeel de voedselinname in kleine hoeveelheden over de dag. Je kan eten wanneer je wakker wordt, halverwege de ochtend, tijdens de lunch, een- of tweemaal in de namiddag, tijdens het avondmaal en zelfs een kleine snack voor het slapengaan. Wat gezonde tussendoortjes betreft, kies je best voor vers en gedroogd fruit (bananen, abrikozen, dadels, vijgen, enz.), stukjes kaas en oliehoudende noten (amandelen, hazelnoten, walnoten, enz.). Bij de maaltijd kunnen pasta of groentegerechten worden verrijkt met geraspte kaas, verse room, aardappelen in de soep, amandel- of kokospoeder in volle yoghurt, enz. "Uiteraard moeten we industriële bereidingen blijven vermijden, de voorkeur geven aan mager vlees en vis boven rood vlees en vleeswaren, en dierlijke vetten - boter, verse room - afwisselen met plantaardige vetten - olijfolie, raapzaadolie", adviseert Gisèle Gual. Let erop dat je niet te veel water bij je maaltijd drinkt, anders zit je maag te snel vol. Het is beter om tussen de maaltijden te drinken. Anderzijds zijn "vloeibare calorieën", in de vorm van milkshakes of smoothies bereid met volle melk, banaan, avocado, enz., goede opties wanneer je geen trek hebt, vooral bij het ontbijt.

Lees ook: Gewicht, cholesterol, bloedsuiker: kies voor volkoren

Normale eetlust? Geleidelijk de hoeveelheden verhogen

Zeer magere mensen met een normale eetlust kunnen hun porties vergroten: van twee naar drie boterhammen 's morgens, eet twee gekookte eieren in plaats van één. Maar dit moet heel geleidelijk gebeuren, anders ontstaan er spijsverteringsproblemen. "Net als wanneer je blijvend gewicht wilt verliezen, is het beter om geduldig te zijn wanneer je wilt aansterken", vermeldt Gisèle Gual.

Lees ook: Is vlees kankerverwekkend?

Verkies spierversterking boven duursporten

123m-fitness-sport-bodyb-20-5.jpg
Als het om lichaamsbeweging gaat, kun je duursporten zoals zwemmen, fietsen of hardlopen beter links laten liggen. Ze verbranden veel calorieën en zijn dus contraproductief als je wilt aankomen. Het is beter om in plaats daarvan je spieren te versterken. Het heffen van voldoende zware gewichten is een effectieve manier om spieren te kweken. Maar wees voorzichtig, de eerste sessies moeten worden begeleid door een professional om letsels te voorkomen. Hoe dan ook, welke sport je ook kiest, een kleine snack voor en na de sessie is welkom.

Lees ook: Krachttraining: veel meer dan spieren kweken


bron: Aurélia Dubuc - journaliste santé

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram