Niet te snel afslanken

Laatst bijgewerkt: maart 2006
weegschaal-voet-150.jpg

nieuws Wie te snel wil afslanken loopt het risico dat het basaal metabolisme wordt afgeremd. Het basaal metabolisme is het stofwisselingsniveau of de energie die je lichaam verbrandt in rust. Komt er minder eten binnen, dan past je lichaam zich aan en gaat het zuiniger om met de aangebrachte energie.
Streng diëten zorgt ook voor vochtverlies en afbraak van spierweefsel, maar niet voor het gewenst vetverlies. Daardoor komen – na het beëindigen van het dieet – de kilo’s snel terug. Een drastisch dieet is ook zeer eentonig en vaak niet vol te houden.
eet regelmatig, dit betekent minstens drie hoofdmaaltijden per dag en twee tot drie gezonde tussendoortjes zoals fruit en/of magere melkproducten
drink voldoende, minstens 1,5 tot liefst 2 liter per dag onder de vorm van water, thee of verse groentesoep
• eet volkorenbrood en andere volkoren graanproducten
• eet dagelijks een ruime portie groenten (gestoofd of rauw) of ongebonden groentesoep
• kies voor magere eiwitbronnen zoals magere kazen, magere melkproducten, magere vleessoorten en magere charcuteriesoorten
• beperk het gebruik van zichtbaar vet zoals bereidingsvet en smeerstof
• wees matig met alle suikerrijke voedingsmiddelen zoals koeken, snoep, chocolade, gebak en limonades
• beperk de inname van alcoholische dranken
• vergeet vooral niet om voldoende te bewegen
• probeer na het avondmaal niets meer te eten.






pub