ad

Krachttraining: veel meer dan spieren kweken

Laatst bijgewerkt: januari 2021
gespierde-man-170_400_05.jpg

nieuws Minder dan een op de vijf Europeanen doet twee keer per week aan spierversterkende oefeningen, met nadelige gevolgen voor de fysieke en mentale volksgezondheid. Dat toont een Australische studie, die ook concreet advies heeft voor beleidsmakers. 

Bij sporten denken we, zeker tijdens de coronacrisis, vooral aan duursporten zoals wandelen, fietsen en lopen. Daardoor komen velen onder ons keurig aan de 150 minuten ‘matig intensieve beweging’ per week die gezondheidsinstanties voorschrijven. Maar het is veel minder geweten dat je best ook twee keer per week aan krachttraining doet. Dat maakt een studie van de Australische Universiteit van Southern Queensland pijnlijk duidelijk.

Lees ook: Zo doe je perfecte pump-ups

Europese verschillen
De onderzoekers analyseerden gegevens van 280.000 volwassenen uit 28 Europese landen, waar België wel niet toe behoorde, opgetekend in 2013 en 2014. Slechts 17 procent maakte twee keer per week tijd voor spierversterkende oefeningen. In Noord-Europese landen, zoals IJsland en Zweden, deed men het wel een heel stuk beter dan bijvoorbeeld in landen in het zuidoosten – met onder meer Roemenië en Malta als slechte leerlingen. 

Volgens de onderzoekers zijn deze verschillen binnen Europa vooral te wijten aan welvaartsongelijkheid. Een hogere leeftijd, lagere opleidingsgraad en overgewicht zijn andere factoren die gelinkt worden aan het minder uitvoeren van spierverstevigende oefeningen. Vrouwen doen minder aan krachttraining dan mannen.

Lees ook: Krachttraining heeft positief effect op jongeren met obesitas

Tegen allerhande aandoeningen
Het is een hardnekkig misverstand dat krachtoefeningen vooral bedoeld zijn voor bodybuilders die meer spieren willen kweken. Natuurlijk bouw je met de training spiermassa op, maar het is ook belangrijk voor je botgezondheid en werkt preventief tegen allerhande fysieke en mentale aandoeningen. Zo toont onderzoek aan dat spierversterkende beweging mee helpt tegen diabetes, hart- en vaatziekten, bepaalde kankers, chronische ademhalingsproblemen en cognitieve achteruitgang.
Betere promotie
De wetenschappers dringen er bij Europese regeringen en gezondheidsautoriteiten op aan om krachttraining beter te promoten. Ze raden onder meer aan om de toegankelijkheid te verbeteren tot betaalbare voorzieningen, toestellen en fitnesstrainers. Ook zijn er campagnes nodig die het belang van spierversterkende oefeningen in de kijker zetten bij het grote publiek. Specifiek in scholen zou er meer aandacht aan moeten worden besteed. 

Lees ook: Krachttraining is goed voor hartpatiënten

Oefeningen voor thuis
Denk niet dat je voor krachttraining noodzakelijkerwijs naar een fitnesscentrum moet, wat door de coronamaatregelen momenteel ook onmogelijk is. Je kan heel veel oefeningen perfect thuis uitvoeren, ook zonder specifiek trainingsmateriaal, bijvoorbeeld simpelweg met waterflesjes. Je kan zelfs in de supermarkt aan krachttraining doen, door kleine boodschappen te dragen in plaats van een winkelkarretje te gebruiken. Je vindt een hele lijst aan tips en eenvoudige oefeningen op de website van het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Bronnen:
https://www.usq.edu.au
https://radio1.be
https://www.usq.edu.au
https://www.gezondleven.be
https://sportsmedicine-open.springeropen.com

Lees ook: Krachttraining verlaagt kans op metabool syndroom


bron: Andy Furniere - gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub