Diabetes: Tips voor hypo’s in de nacht

Laatst bijgewerkt: januari 2019
123-h-glucose-meten-hypo-01-19.jpg

nieuws

Als u diabetes hebt, is de kans groot dat u ook wel eens hypo hebt gehad, een sterke daling van uw bloedsuiker. Afhankelijk van de situatie kunnen hypo’s gevaarlijk zijn. Ook ’s nachts kunt u een hypo krijgen, soms zelfs zonder dat u het door hebt. 

U hebt een hypo als uw bloedglucosewaarde onder de 60 mg/dl komt. Hebt u diabetes type 2 en gebruikt u tabletten? Dan zijn nachtelijke hypo’s zeldzaam. Spuit u insuline of gebruikt u Sulfonylureumderivaten? Dan is de kans op een hypo ’s nachts groter.

Hoe herkent u een nachtelijke hypo?

U hoeft niet wakker te worden van een hypo ’s nachts. U kunt makkelijk door een nachtelijke hypo heen slapen. Maar uw partner kan wel merken dat u een hypo hebt. Een nachtelijke hypo heeft de volgende symptomen:
  • Sterk zweten
  • Plotselinge honger
  • Hartkloppingen
  • Rusteloosheid en bewegen
  • Agressiviteit
  • Verward gedrag

Hebt u ’s nachts niets gemerkt maar wordt u wakker met hoofdpijn, een lamlendig gevoel of een hoge bloedglucosewaarde? Dan kan het zijn dat u in uw slaap een hypo hebt gehad. Ook nare nachtmerries kunnen wijzen op een nachtelijke hypo.

Hoe voorkomt u nachtelijke hypo’s?

Om ’s nachts hypo’s te voorkomen kunt u het volgende doen:
  1. Meet, meet, meet
    Meet voordat u gaat slapen uw bloedglucosewaarde. Zorg dat u rond de 80 mg/dl zit als u gaat slapen. Bent u bang dat u hypo-unawareness hebt en dus ’s nachts door uw hypo’s heen slaapt? Meet dan een aantal dagen uw waarden voordat u gaat slapen, om 2 uur ’s nachts, om 5 uur ’s nachts en als u wakker wordt. Zo houdt u goed bij wanneer u mogelijk een hypo hebt gehad.
  2. Eet voor het slapen gaan
    Hebt u gemeten voor het slapen en zit je onder de 80 mg/dl ? Eet dan nog iets kleins met langzame koolhydraten. Dit zijn bijvoorbeeld volkoren en vezelrijke producten. Deze worden langzaam door uw lichaam opgenomen waardoor u minder kans hebt op een hypo terwijl u slaapt.
  3. Slaap genoeg
    Het is belangrijk om genoeg te slapen per nacht. Minder dan 6 uur slaap kan uw bloedglucosewaarden verstoren. Werkt u onregelmatig, gaat u een avondje uit of hebt u flink gesport? Dan kunt u andere bloedglucosewaarden verwachten dan u gewend bent. Pas hier uw voeding en medicatie op aan.
  4. Pas op met alcohol
    Alcohol kan heel verraderlijk zijn als het gaat om nachtelijke hypo’s. Aan de ene kant schiet uw bloedglucosewaarde omhoog van zoete mixdrankjes, maar later daalt de waarde door de alcohol. En hoe meer alcohol u drinkt, hoe langer het duurt voordat uw lichaam het heeft afgebroken. Hierdoor wordt de kans op een nachtelijke hypo groter. Eet daarom iets met langzame koolhydraten, zet de basaalstand van uw insulinepomp lager of spuit minder insuline voordat u gaat slapen.

Wat te doen bij een nachtelijke hypo?

Hebt u toch ’s nachts een hypo? Meet dan direct uw bloedglucosewaarde. Neem snelle koolhydraten zoals druivensuiker, een energiereep of vruchtensap om uw waarde te laten stijgen. Het is slim om deze op uw nachtkastje klaar te hebben staan.

Wordt u zelf niet wakker van de hypo? Of bent u niet in staat wat te eten of te drinken? Bij een ernstige hypo kan uw partner of iemand anders glucagon (GlucaGen) bij u inspuiten. Hierdoor stijgt uw bloedglucosewaarde direct. GlucaGen kan door om het even wie worden geïnjecteerd, ook door mensen die er geen ervaring mee hebben.
Zorg dus dat u een glucagon-setje in de koelkast hebt. En vergeet niet jaarlijks de houdbaarheidstermijn te checken.

Hebt u regelmatig last van nachtelijke hypo’s? Neem dan contact op met uw behandelaar. Het kan zijn dat u uw voedingspatroon of medicatie moet aanpassen.

Bronnen
Diabetesvereniging Nederland 



verschenen op : 30/01/2019
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt