Less is more… Hoe 'ontspul' je?

Laatst bijgewerkt: maart 2020

dossier We hebben allemaal veel te veel spullen en dat geeft stress. Het vraagt energie om alle rommel telkens weer op te ruimen en er moeten kasten worden bijgekocht om alle voorwerpen netjes op te bergen. Maak eens wat tijd vrij voor een materiële detox, je wordt er alleen maar gelukkiger van. Met minder spullen en een geordend huis creëer je een rustige woonruimte. En rust in je thuis brengt ook je hoofd in relaxmodus.

De juiste attitude maakt het verschil

123-HD-ontspullen-hoop-07-18.jpg
  • Ontspullen gaat in eerste instantie over alles netjes ordenen en overbodige spullen weggooien of -geven. Zo creëer je niet alleen structuur en ruimte in je huis, kasten en laden, maar maak je finaal ook tijd vrij die je kunt besteden aan de personen en zaken die er echt toe doen.
    Het is een proces van mentaliteitswijziging die geaxeerd is op efficiëntie: de juiste aanpak onder de knie krijgen om orde op zaken te stellen en de klik maken in je hoofd om dingen weg te doen. Om afscheid te nemen van zaken die je eigenlijk weinig gebruikt: dingen die al jarenlang onaangeroerd in de kast onder het stof verdwijnen maar waarvan je denkt dat je ze misschien toch ooit nog wel eens nodig zou kunnen hebben…
  • De volgende fase bij het ontspullen is bewust koopgedrag. Ga je dit nieuwe voorwerp dat je je wilt aanschaffen echt gebruiken? En wat kan je wegdoen als dit nieuwe gadget een plaats moet krijgen in je huis?
  • En wie nog een stapje verder wil zetten, minimaliseert niet alleen op het materiële vlak maar doet ook een immateriële clean up. Dat betekent zoveel als: weg met sociale verplichtingen die je niet belangrijk of prettig vindt en geen contact meer met mensen die je ongelukkig maken.
Er zijn verschillende theorieën om te ontspullen. Opruimgoeroes zoals bijvoorbeeld Marie Kondo zijn zeer populair en er zijn tegenwoordig zelfs ‘minimaliseercoaches’ die tegen betaling je huis helemaal rommelvrij komen maken en alle belangrijke spullen netjes organiseren.

Het 30-dagen-spel voor minimalisme

123-HD-ontspullen-boekr-07-18.jpg

Maak je leven eenvoudiger door gedurende een maand een overdaad aan prullaria en spullen weg te werken. Zo kan je je focussen op wat echt belangrijk is. Dat is een van de methodes die The Minimalists hanteren. Het komt erop neer dat je samen met een vriend(in) of een familielid de uitdaging aangaat om gedurende 30 dagen te ontspullen. De eerste dag moet je één voorwerp wegdoen, de tweede dag twee, de derde dag drie en zo verder gedurende een maand. Tegen middernacht moet het object in kwestie (kledij, meubilair, decoratie, elektronica, gereedschap, boeken of tijdschriften) effectief uit je huis verdwenen zijn. Wie het het langst uithoudt, is uiteraard de winnaar van het spel. Wie het een maand volhoudt heeft in totaal 465 items minder in huis.
In de eerste dagen verloopt zo’n materiële detox vrij vlotjes, maar wanneer je elke dag tien of meer spullen moet weggeven/verkopen/weggooien, is het niet meer zo evident. Vaak gaat het om zaken die een emotionele waarde hebben of die je al zo lang in huis hebt dat ze er nu eenmaal ‘bij horen’.

Wie het niet ziet zitten om gedurende een volle maand zijn inboedel te minimaliseren, krijgt een plan B aangereikt namelijk ‘Minimalisme in 21 dagen’. Elke dag heeft een thema: op dag één moet je de emotionele beslissing nemen, op dag twee de planning maken, op dag drie alles inpakken alsof je zou verhuizen en dan kijken wat er na een week onaangeroerd is, en zo verder… Voor het volledige schema verwijzen we graag naar www.theminimalists.com.

De consumindermethode die beleving centraal stelt

Ook de Britse journalist James Wallman is ervan overtuigd dat we verzuipen in materiële overvloed en dat we ons daardoor belemmerd en gestresseerd voelen. De consumindermethode die hij in zijn boek ‘Ontspullen, meer leven met minder’ uit de doeken doet, lijkt weliswaar minder drastisch. Hij legt het accent vooral op beleving (in de positieve zin): gelukkig zijn is niet gelinkt aan wat je koopt; geluk heeft alles te maken met wat je beleeft en doet. Ook van onze kinderen kunnen we op dat vlak iets leren zegt Wallman: als zij mogen kiezen tussen een traditioneel geschenk of een leuke uitstap (bv. naar een pretpark gaan), dan geven zij vaker de voorkeur aan het laatste. De beleving primeert op het materiële cadeau.

  • Ontspullen begint hier met het wegdoen van foute aankopen: kleren die je nog nooit gedragen hebt, boeken die je nog nooit gelezen hebt, keukentoestellen die je nog nooit gebruikt hebt… Al die onaangeroerde objecten bezorgen je een soort schuldgevoel omdat ze synoniem staan voor verkwiste centen.
  • De tweede stap bij deze aanpak is je koopgedrag intomen: stel je de vraag of je het product dat zo verleidelijk lonkt eigenlijk wel nodig hebt. Of laat je afleiden van je koopdrang door een andere leuke activiteit te doen.
    Koop je toch iets nieuws, dan moet je ook iets wegdoen volgens het principe ‘one in, one out’!
    Ontspullen is in de aanvangsfase niet altijd eenvoudig. Je moet je mindset aanpassen en bewust bezig zijn met de voorwerpen die je bezit of koopt. Als je wilt consuminderen moet je de dingen op een andere manier leren bekijken en de voorwerpen die je bezit of koopt steeds kritisch evalueren.

123-HD-ontspullen-minim-07-18.jpg

  • Bij de volgende fase minimaliseer je je volledige inboedel. Berg alle spullen netjes op in dozen of kasten en kijk na een maand wat je niet bovenhaalde om te gebruiken, wat je niet nodig had. Je kan er ook hier een speelse noot bijhalen: verstop een voorwerp voor je partner en kijk of hij/zij merkt dat het weg is. (Noot: Dit geldt natuurlijk niet voor typische seizoensproducten: een parasol zal je niet bovenhalen in de winter en je winterbottines heb je niet nodig in de zomer).
  • En last but not least: maak de juiste keuzes in je leven wat je tijdsinvulling en activiteiten betreft. Ben je gemotiveerd om een totaal andere job te doen waarmee je (veel) minder verdient, waag dan je kans. Met minder geld en een intense beleving ben je gelukkiger dan met meer geld en weinig of geen beleving.

Ontspullen en organiseren op zijn Japans

123-HD-ontspullen-kous-07-18.jpg
De Japanse opruimceleb Marie Kondo inspireert mensen wereldwijd met haar opruimtechniek en -filosofie die kan samengevat worden als: Bewaar enkel de dingen die je echt gelukkig maken.
Een aantal belangrijke aandachtspunten van haar Konmari-methode zijn:

  • Sorteer niet per ruimte (kamer of kast of doos) maar per categorie: boeken en tijdschriften, kleren, foto’s en souvenirs, oude cursussen en rapporten …
    Het is de bedoeling dat je alle categorieën grondig aanpakt over een periode van ongeveer zes maanden tot je huis helemaal rommelvrij en geminimaliseerd is.
  • Hou enkel de kleren waarvan je blij en gelukkig wordt.
    Gooi de hele inhoud van je dressing, kleerkast, lingerie- en sokkenlades op de grond of op je bed (als dat groot genoeg is) en laat alle stukken één voor één door je handen glijden terwijl je je de vraag stelt ‘word ik hier gelukkig van?’. Alle items die nog draagbaar zijn maar waarbij het antwoord ‘nee’ is, kunnen richting kringloopwinkel vertrekken of op een tweedehands-site gezet worden.
    De favorietjes die overblijven, plooi je op de speciale Marie Kondo-methode voor je ze weer in je kast legt of hangt . Sokken leg je op elkaar en rol je op.

  • Maak de klik om dingen die je niet (meer) gebruikt, niet op korte termijn nodig hebt of waar je niet gelukkig van wordt, weg te gooien of weg te geven zoals bijvoorbeeld verpakkingen, stalen, reserveknopen van kledingstukken die je niet meer hebt, gratis gadgets. ‘Misschien kan ik het ooit nog wel eens gebruiken’ is geen goede raadgever.
    Ook speelgoed haal je af en toe best eens door de ontspullingszeef. De speelgoedberg neemt bij de meeste gezinnen met kinderen een serieuze hap uit de opbergcapaciteit.
    Boeken die je al jaren hebt maar nog steeds niet gelezen of ingekeken hebt, kan je ook maar beter wegdoen.
    Uiteraard zijn er altijd praktische voorwerpen (keuken-, huis- en tuingerief) waar je niet meteen blij van wordt, maar die je sowieso nodig hebt om te wonen, te leven en te eten.
  • Maak elke dag je handtas leeg en leg die spullen op een vaste plek. Neem ’s anderendaags enkel mee wat je nodig hebt.
  • Hou ook je bureau netjes en zet een bakje waarin je alle inkomende papierwerk kunt stapelen. Stel je administratie niet uit. Betaal je rekeningen onmiddellijk en spaar enkel de paperassen die je wettelijk moet bijhouden of waarmee nog iets moet gebeuren. Klasseer ze per rubriek in mappen.
  • Geef praktische spullen een vaste plek in huis: je huissleutels, je gsm en ipad, de afstandsbediening(en), het keukenmateriaal, de schoonmaakproducten….
    Voorwerpen die je minder frequent gebruikt, leg je best achteraan in een kast of op de bovenste legplank van een hoge kast.
  • Hou je keuken opgeruimd en clean. Laat zo weinig mogelijk zaken op het aanrecht staan. Zo heb je voldoende ruimte om te koken en kan je alles hygiënisch houden.

Ontspannen ontspullen

Krijg je emotionele stress van deze drastische tips? Ga je liever voor de zachtere aanpak? Dan kan je alvast van start gaan met deze eenvoudige richtlijnen. Ze laten je toe om alles netjes te structureren en te organiseren vooraleer je mentaal klaar bent voor het echte consuminderen.

  • Doe de spullen weg die je het laatste jaar niet hebt gebruikt.
    Maak een (voorraad)kast, legplank of lade volledig leeg en leg dan enkel de spullen terug die je in het afgelopen jaar hebt gebruikt. Met de overige stuff maak je wel iemand anders gelukkig… Producten waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken, gaan sowieso richting vuilnisbak.
    Voorwerpen die je minder nodig hebt, zet je op de achtergrond. Kledij schik je per seizoen of per kleur.
    Neem elke week een kast of kamer onder handen tot je het hele huis hebt afgewerkt.
    Twijfel je over bepaalde items? Verpak ze in een doos alsof je zou verhuizen en neem ze er enkel weer uit als je ze nodig hebt. Wat je na een jaar niet nodig had...inderdaad.
    Bij kledij kan je de hangers in de kast allemaal in dezelfde richting hangen en ze draaien nadat je het kledingstuk dat eraanhangt hebt gedragen. Zo zie je wat na een jaar onaangeroerd is gebleven.
    Tip: Raak de spullen die je wilt wegdoen slechts één keer aan. Daarna gaan ze onverbiddelijk in de ‘weggooi- of weggeefdoos’.
  • Weg met dubbels of overkill. Je hebt geen drie gieters nodig voor je tuin en ook geen servies voor 24 personen tenzij je in de cateringbrance actief bent. Verkoop wat je te veel hebt (online of op de rommelmarkt) of geef het weg voor een goed doel. 

123-HD-ontspullen-dubbels-07-18.jpg

  • Bekijk je huis- en tuindecoratie kritisch.
    Vind je ze nog altijd mooi, heb je ze er gezet om iemand anders een plezier te doen of omdat je niet weet wat je er anders mee moet aanvangen? 
  • Organiseer al je spullen die na de tabula rasa overblijven per categorie in dozen en ruim je kasten en lades netjes op. Leg alles wat je gebruikt telkens weer op zijn vertrouwde plaats. Label elke doos, zo vind je alle voorwerpen gemakkelijk terug. 
  • Leen of huur in plaats van te kopen. Dat kan perfect voor gereedschap en materiaal.

Bronnen:
www.theminimalists.com
www.anneliesminimaliseert.be
https://konmari.com


bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice



pub