Wanneer wordt sporten ongezond?

Laatst bijgewerkt: mei 2017
123-sport-lopen-jogging-7-181.jpg

nieuws

Om gezond en fit te blijven is het belangrijk voldoende te bewegen. Hoeveel u precies moet bewegen om gezond te blijven, hangt af van uw leeftijd. Voor volwassenen geldt bijvoorbeeld als ideaal een half uur per dag matig intensief bewegen, minstens vijf keer per week en liefst elke dag. Denk aan een stevige wandeling en fietsen.
Maar sportief gedrag kan ook problematisch worden als u te veel sport. Volgens een studie uit 2011 van het Nijmeegse Universitair Sportcentrum bij vierduizend sporters zou anderhalf procent van de sporters 'verslaafd' zijn. De sportverslaafden sporten gemiddeld 7,5 uur per week, (vrijwel) elke dag; dit is bijna vier keer meer dan een matige sporter. Minderen lukte niet.

zie ook artikel : Sportverslaving is niet gezond

Overmatig sporten is vooral mentaal funest. ‘Sportverslaafden’ verkiezen hun beweging boven andere verantwoordelijkheden. Mannen brengen minder tijd door met hun familie en vrouwen laten vooral hun werk ervoor schieten. Vaak gaat dit gepaard met extreem letten op eten - caloriearm en/of veel aandacht voor gezonde voeding. Ook sporten 'sportverslaafden' door als ze een blessure hebben. 

Veelal wordt 'sportverslaving' gekoppeld aan individuele sporten, zoals lopen, triatlon of gewichtheffen. Deze gedragsverslaving komt echter ook voor in teamsporten, met het verschil dat de focus van de individuele sportverslaafde op gezondheid en gewicht ligt, terwijl de verslaafde teamsporter eerder plezier en competitie als focuspunt noemt.
Er bestaat momenteel evenwel geen wetenschappelijke consensus dat het echt om een 'verslaving' gaat. Maar dat sommige mensen zoveel sporten dat het om compulsief of obsessioneel gedrag gaat en dat het nadelig wordt voor de gezondheid, is wel een feit. De negatieve effecten kunnen lichamelijk zijn, zoals chronische blessures, en interpersoonlijk, bijvoorbeeld door ruzie met een partner over de tijd die de sport in beslag neemt. Ondanks de problemen die hun sportgedrag oplevert, vinden ze het moeilijk om te stoppen of te minderen. 

Wanneer wordt sporten ongezond?
  • Als u dagelijks of meerdere keren per dag intensief sport, ook tijdens de vakantie en op feestdagen.
  • Als u steeds meer en langer gaat sporten.
  • Als u afspraken, feestjes of werk afzegt om te sporten.
  • Als u in paniek raakt of een soort afkickverschijnselen vertoont als u een dag niet kunt sporten.
  • Als u doorsport bij een blessure.

Bronnen
https://gezondidee.mumc.nl/wanneer-wordt-sporten-ongezond
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/als-je-doorslaat-met-sporten
http://www.psyblog.nl/2016/11/11/sportverslaving-passie-obsessie-dwangmatig-gedragspatroon/






pub