ad

Trap de pedalen van je hometrainer eens in de omgekeerde richting, het is een prima oefening!

Laatst bijgewerkt: november 2015
123-p-fitness-fiets-170-7.jpg

nieuws Een paar keren in de omgekeerde richting trappen tijdens een training op een hometrainer bevordert de werking van het hart en een aantal spieren.

De Amerikaanse onderzoekers die de studie deden, raden niet aan om dat systematisch te doen, maar ze zeggen dat het tijdens een fietstraining interessant kan zijn om vooruit en achteruit trappen te combineren. Ze kwam tot dit besluit na een aantal testen op mannen en vrouwen die half uitgestrekt (benen gespannen, rug verticaal) trainden op een hometrainer. Tijdens de oefeningen hebben ze verschillende parameters geanalyseerd: de hartslag, het zuurstofverbruik, en ook de spierinspanning. De proefpersonen moesten alternerend een aantal keren vooruit trappen en daarna een aantal keren achteruit, en daarna weer vooruit enz… waarbij regelmatig pauzes werden ingelast.

Wat zijn de vaststellingen? Eerst en vooral dat achteruit trappen je hart meer doet werken (de hartslag was hier hoger), je zuurstofverbruik verhoogt en je ondertussen meer calorieën doet verbruiken. Verder, voor wat de spieren betreft, dat de quadriceps (de spieren aan de voorkant van de dijen) meer moeten werken. Dat is niet het geval – althans niet in betekenisvolle mate – voor de andere beenspieren (de kuiten, spieren aan de achterkant van het dijbeen …). Deze vaststellingen gelden zowel voor de vrouwen als de mannen.

De sportdeskundigen bevelen nu niet meteen aan om voortaan systematisch in omgekeerde richting te pedalen, maar ze denken wel dat je er goed aan doet om een paar van die sessies tijdens een gewone training in te lassen.


bron: American Council on Exercise (www.acefitness.org)

ad


pub