Helpt een flink ontbijt om af te vallen?

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws Geregeld duiken er berichten op dat een goed ontbijt helpt om uw gewicht op peil te houden of zelfs om af te vallen. Dat wordt nu bevestigd in een Amerikaans onderzoek in het medisch tijdschrift Obesity.

93 vrouwen tussen 30 en 57 met overgewicht en het metabool syndroom (een mogelijke voorbode van diabetes en/of hart- en vaatziekte) volgden een dieet van 1400 calorieën per dag gedurende 12 weken. De deelnemers werden verdeeld in twee groepen; de ene groep at 700 calorieën bij het ontbijt, 500 tijdens de lunch en 200 bij het diner, terwijl de andere helft het tegenovergestelde at, namelijk: 200 calorieën bij het ontbijt, 500 bij de lunch en 700 bij het diner.

Beide groepen verloren gewicht, maar de groep die een groot ontbijt had gegeten verloor beduidend meer kilo’s (8,7 kg tegenover 3,6) en ook de vermindering van de tailleomvang was bij deze groep veel groter (8,5 cm tegenover 3,9). Verder bleek dat het insulinegehalte, de hoeveelheid glucose in het bloed en de vetgehaltes (triglyceriden) beter waren in de groep die een stevig ontbijt namen in vergelijking met de tweede groep.
Bij dit onderzoek passen wel een paar kanttekeningen.

• Het ging ten eerste om een specifieke groep van vrouwen: obees en met het metabool symbool. Of de resultaten mogen veralgemeend worden, is onduidelijk.

• Bij een dieet van 1.400 calorieën zal iedereen afvallen. Maar het is moeilijk om lange tijd vol te houden. Voor de meesten onder ons ligt deze calorieinname ver beneden wat we normaal eten.

• Een ontbijt van 700 caloriën is niet evident als u ‘s morgens niet veel honger hebt, terwijl een diner van 200 calorieën nauwelijks doenbaar is.


bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/oby.20460/abstract
verschenen op : 22/10/2013 , bijgewerkt op 05/08/2019


pub