Welke olie moet je gebruiken om te bakken en te braden?

In dit artikel
Welke olie moet je gebruiken om te bakken en te braden?

dossier

Sommige oliën verdragen hitte goed. Dit is het geval met pindaolie, palmolie, kokosolie, enz. Andere daarentegen verdragen geen hoge temperaturen en verbranden: zonnebloemolie van eerste persing (ongeraffineerd), lijnzaadolie, koolzaadolie, walnootolie, enz. Welke olie gebruik je best wanneer, rekening houdende met het rookpunt van de olie?

Lees ook: Kan je kanker krijgen van chips en frietjes?

Wat is het rookpunt?

123-olijfolie-vitE-08-15.jpg
Elke olie heeft een rookpunt, d.w.z. een maximumtemperatuur waarboven ze verbrandt. Zodra deze drempel wordt overschreden, vallen de bestanddelen van de olie uiteen in giftige moleculen die vrijkomen in de vorm van kankerverwekkende dampen. 
Bakken op zeer hoge temperaturen vereist daarom een vet met een zeer hoog rookpunt.

Olie rijk aan verzadigde vetzuren heeft een hoger rookpunt dan olie rijk aan onverzadigde vetzuren. Ze zijn daarom geschikter voor dit soort bereidingen. Alleen oliën met een hoog rookpunt (bij voorkeur boven 220°C) zijn geschikt om te frituren. Dit is het geval voor arachideolie of geraffineerde zonnebloemolie.

Lees ook: Koken: welke olie gebruik je best?

Bakolie: Wat is de beste olie om te frituren?

Sommige oliën zijn van nature geschikt voor koken op hoge temperaturen (frituren) en hebben een hoger rookpunt. 

  • Arachideolie: tussen 230 en 237°C
  • Palmolie: tussen 232 en 246°C
  • Avocado-olie: 271°C
  • Rijstolie: tussen 232 en 246°C

Andere oliën kunnen behandeld zijn om ze geschikter te maken om mee te koken. Deze oliën worden geraffineerde oliën genoemd. Ze hebben een raffinageproces ondergaan (chemisch of fysisch) om hun hittestabiliteit te verhogen. Ze zijn over het algemeen minder rijk aan voedingsstoffen.

  • Geraffineerde zonnebloemolie: tussen 227 en 232°C (ongeraffineerde versie tussen 107 en 160°C)
  • Geraffineerde olijfolie: tussen 220 en 240°C (vergeleken met 191°C voor de extra vierge versie)
  • Geraffineerde saffloerolie: 266°C (vergeleken met 107°C ongeraffineerd)
  • Geraffineerde sojaolie: 232°C (160°C ongeraffineerd)
  • Geraffineerde sesamolie: 232°C (177°C ongeraffineerd)
  • Geraffineerde maïsolie: 232°C (160°C ongeraffineerd)

Wat ook de rookpunttemperatuur is, we raden aan om de olie niet te verwarmen boven 175°C maximum (vooral bij het bakken van frieten). Zorg ervoor dat je friteuse een goede thermostaat heeft. 

Lees ook: Tips om acrylamide te verminderen bij het bakken en frituren van voeding

Welke olie enkel voor koude bereidingen?

Sommige oliën zijn bijzonder gevoelig voor warmte. Door ze koud te eten, bijvoorbeeld in een salade, blijven hun voedingswaarde behouden. Hier zijn de rookniveaus voor sommige van deze oliën:

  • Lijnzaadolie: tussen 107 en 127°C
  • Walnootolie: 140 tot 160°C (de smaak gaat zeer snel achteruit bij verhitting).
  • Ongeraffineerde druivenpitolie: 150°C
  • Ongeraffineerde koolzaadolie: 107 °C
  • Tarwekiemolie: het rookpunt ligt rond de 225°C, maar het is erg gevoelig voor hitte door zijn hoge gehalte aan vitamine E en andere antioxidanten. Het wordt het best koud gebruikt.

Lees ook: Is een airfryer kankerverwekkend?

Bronnen:
https://health.clevelandclinic.org
https://favv-afsca.be
https://time.com
https://www.healthline.com
https://www.eurekaselect.com 

auteur: Barbara Simon, lifestylejournalist
Laatst bijgewerkt: juni 2024

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram