ad

Ergonomische hulpmiddelen voor computer meestal overbodig

Laatst bijgewerkt: februari 2009

nieuws Er bestaan tegenwoordig tal van ‘ergonomische’ alternatieven voor de standaardmuis en het toetsenbord. Van joy-sticks, verticale muizen, touchpads, trackballs, penbesturing, gesplitste toetsenborden, toetsenborden met verzonken toetsen, in hoogte en hellingshoek verstelbaar, voor gebruik door één hand, enz., tot en met spraakbesturing. Ook zijn allerlei accessoires en hulpmiddelen te koop, zoals polssteunen, pauzeprogramma’s, enz. (voor een overzicht zie: www.rsi-vereniging.nl). Veel van deze producten worden aangeprezen als ‘het middel tegen RSI’ (Repetitive Strain Injury), maar maken dat in de praktijk niet waar of zijn voornamelijk zinvol in specifieke gevallen. Beeldschermwerkers die een groot deel van hun tijd met de muis werken, kunnen bijvoorbeeld baat hebben bij het gebruik van een pen (evt. met tekentablet). Verticale handmuizen bevorderen de natuurlijke werkhouding van de hand, pols en onderarm en beschermen de gebruiker tegen de onnatuurlijke werkhouding zoals bij de reguliere platte handmuis.
Als een computerwerkplek goed is ingericht, zijn dergelijke hulpmiddelen meestal niet nodig. Het gebruik van diverse hulpmiddelen zonder een goede werkhouding en in een stressvolle omgeving kan het probleem alleen wat verschuiven. Verkeerd gebruik kan zelfs leiden tot nieuwe klachten.

• Stel de armleuningen van de stoel in op tafel- of toetsenbordhoogte, waarbij de schouders ontspannen zijn; Eenvoudige middelen als een voetenbankje bij een te hoge tafel of stoel zijn wel belangrijk voor een goede zithouding.
• Kies een kijkafstand tot het scherm van 50-90 centimeter, afhankelijk van scherm- en tekengrootte;
• Plaats het beeldscherm haaks op de kijklijn;
• Plaats de bovenrand van het scherm op ooghoogte of iets (maximaal 10 centimeter) eronder. Bij het lezen kijk je dan niet omlaag. De nekspieren en bovenste rugspieren worden niet extra belast.
• Hou 15 tot 20 cm afstand tussen de rand van het toetsenbord en de rand van de werktafel. Zo houden uw polsen voldoende ruimte en wordt de voorarm ondersteund.
• Als u de laptop langer dan 2 uur gebruikt, is het aan te raden om een laptopstation te gebruiken om de laptop op de juiste hoogte en afstand te brengen. Gebruik eventueel ook een vrijstaand toetsenbord en externe muis.
• Gebruik een documenthouder als u met documenten werkt, en plaats deze tussen het beeldscherm en het toetsenbord.
• Daar waar een stoel met armleuningen niet mogelijk is kan een armsteun aan het bureau uitkomst bieden. Een goede armsteun is in hoogte verstelbaar, ondersteunt de onderarm (aan de kant van de elleboog) en zwengt moeiteloos met de beweging van de arm mee.
• Naast een ergonomische werkplek zijn ook taakafwisseling en voldoende pauze nemen van groot belang om klachten te voorkomen. Organiseer uw werk zo dat u ongeveer om het half uur even moet opstaan en rondlopen, bv. door de printer of fax iets verder van de werktafel te zetten.

Dossier: RSI: als werken pijn doet




ad


pub