Wat kunt u eten als u last hebt van zwangerschapsmisselijkheid?

Laatst bijgewerkt: december 2018
123h-gezvoed-zwang-fruit-12-18.jpg

nieuws

In de eerste drie maanden van de zwangerschap hebben heel veel vrouwen last van misselijkheid. De misselijkheid gaat vaak gepaard met braken. Alhoewel het vaak ochtendmisselijkheid wordt genoemd, kan de misselijkheid op elk moment van de dag optreden. Sommige vrouwen zijn zelfs de hele dag misselijk.

Wat kunt u zelf doen?

  • Bij ochtendmisselijkheid kunt u voor het opstaan in bed iets kleins eten, bijvoorbeeld een cracker, een rijstwafel, een potje yoghurt.... Drink onmiddellijk bij het opstaan een glas lauw water of vruchtensap. Gebruik een licht ontbijt.
  • Bent u de hele dag door misselijk, dan kunt u het best regelmatig kleine maaltijden eten. Eet liever meerdere kleine maaltijden dan drie grote, zware maaltijden. Eet elke twee uur een tussendoortje.
  • Vermijd sterk gekruide en erg vetrijke maaltijden. Veel vet zorgt ervoor dat voedsel langer in de maag blijft en kan de misselijkheid dus verergeren.
  • Drink voldoende water, zeker als de misselijkheid gepaard gaat met braken.
  • Probeer na te gaan welke prikkels of voedingsmiddelen misselijkheid bij u opwekken of versterken. Vermijd deze zo veel mogelijk. Laat bijvoorbeeld iemand anders koken, of kook in de magnetron waarbij minder geuren vrijkomen. Zorg ook voor voldoende frisse lucht in huis en haal geregeld een frisse neus buiten.
  • Neem een koude maaltijd als u die beter verdraagt dan een warme maaltijd. Koud voedsel geurt bovendien minder. Wees wel voorzichtig met rauwe producten (bijv. geen rauwe vis of rauw vlees). 
  • Vermijd alcohol en tabak.
  • Ga wat liggen na elke maaltijd.

zie ook artikel : Aanpak van misselijkheid en braken tijdens de zwangerschap

Meer info
www.bcfi.be/Folia/2012/F39N03C.cfm
www.fk.cvz.nl/inleidendeteksten/i/inl%20anti%20emetica.asp
www.henw.org/archief/volledig/id1784-zwangerschapsmisselijkheid-en-braken-in-het-eerste-trimester.html



verschenen op : 14/12/2018
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt