WHO wil minder suikers in voedingswaren

Laatst bijgewerkt: maart 2015
Fot-frieten-vet-ketchup-gez-voed-24-15.jpg

nieuws De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wil de consumptie van verborgen suikers in voedingsproducten door volwassenen en kinderen beperken.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft nieuwe richtlijnen gepubliceerd voor de inname van vrije suikers door volwassenen en kinderen. Het WHO-advies is om maximaal 10% (± 50 g voor een volwassene) en bij voorkeur slechts 5% (± 25 g of zes theelepels voor een volwassene) van het totaal aantal calorieën dat u per dag eet, uit vrije suikers te halen.
Een soeplepel ketchup bevat ca. vier gram suiker, een blikje frisdrank tot 40 gram.
De gemiddelde suikerinname in Europa schommelt volgens de WHO tussen 7 en 17 energieprocenten. Bij kinderen is de suikerconsumptie doorgaans veel hoger, tussen 12 en 25 energieprocenten.

Wat zijn vrije suikers?
• Door fabrikanten en consumenten toegevoegd suiker.
• Van nature aanwezige suiker in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.
De aanbeveling slaat niet op suikers die van nature voorkomen in fruit, groente en melk omdat hiervan geen negatieve effecten bekend zijn, zegt de WHO.

Waarom minder suiker?
De richtlijn van de WHO is gebaseerd op 2 gezondheidsaspecten:
• De preventie van overgewicht
• De preventie van tandcariës (tandbederf)
De aanbeveling van 10 energieprocent is vooral gebaseerd op het voorkomen van tandcariës. Wat overgewicht betreft, zijn de bewijzen minder sterk. Onderzoek toont aan dat volwassenen die minder suiker consumeren, doorgaans minder zwaar zijn en dat een verhoging van de suiker-inname leidt tot gewichtstoename. Bij kinderen toont onderzoek aan dat kinderen die veel frisdrank drinken doorgaans zwaarder zijn dan kinderen die weinig gesuikerde dranken drinken.

Uit de onderzoeken naar overgewicht wordt evenwel alleen een verband gevonden tussen totale calorie-inname en overgewicht, en niet tussen de inname van vrije suikers en overgewicht. Inname van vrije suikers leidt alleen tot overgewicht als er in totaal ook meer calorieën worden geconsumeerd. Wanneer bijvoorbeeld de vrije suikers worden ingeruild tegen een zelfde aantal calorieën uit andere koolhydraten, leidt dit niet tot verschil in gewicht. Dit wordt in de WHO-richtlijn expliciet aangegeven.

Over de aanbeveling om de suikerinname verder te beperken tot 5 energieprocent, zegt de WHO dat deze aanbeveling 'voorwaardelijk' is omdat het bewijs voor deze aanbeveling beperkt is. In het rapport worden slechts drie studies geciteerd die allemaal verband houden met tandbederf. Over het effect van een beperking van de suikerinname tot 5 energieprocenten op overgewicht zijn geen studies bekend. Maar het zou, zo zegt de WHO, een gunstig effect hebben op chornische ziekten die een gevolg zijn van een gebrekkige voeding, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en kanker.

In 2006 heeft de Nederlandse Gezondheidsraad aangegeven dat er onvoldoende onderbouwing is om een maximum voor de consumptie van vrije suikers per dag op te stellen. Dit wordt bevestigd in een meer recente aanbeveling door de Europese voedselveiligheidsautoriteit EFSA uit 2010. In Nederland onderzoekt de Gezondheidsraad momenteel opnieuw de wetenschappelijke literatuur in voorbereiding op nieuwe Richtlijnen Gezonde Voeding.
In België bestaan er geen specifieke aanbevelingen voor vrije suikers.

www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/sugar-guideline/en/
www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/who-komt-met-nieuwe-richtlijnen-vrije-suikers.aspx






pub