Jodiumsupplementen slikken niet verstandig

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
zout-3lepels.jpg

nieuws Het Nederlandse Voedingscentrum raadt aan om alleen op voorschrift van een arts een jodiumsupplement te nemen. Een tekort is goed te voorkomen met gewone voeding.
Jodium is een belangrijke bouwsteen voor het schildklierhormoon. Dit is een onmisbaar hormoon voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel (waaronder de hersenen) en het op peil houden van de stofwisseling. In de schildklier is een grote voorraad jodium aanwezig. Wie te weinig jodium binnenkrijgt, krijgt vaak pas na jaren klachten. Bij een chronisch tekort gaat de schildklier trager werken en opzwellen, bekend als struma of krop. In Nederland komt dit nog maar weinig voor.
Van nature zit er niet genoeg jodium in ons Westers eten, maar door de toevoeging van jodium aan keuken- en bakkerszout krijgen de meeste mensen voldoende binnen. Een gezonde voeding met voldoende brood bevat genoeg jodium. Mensen die weinig brood eten, kunnen op andere manieren aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 150 microgram per dag komen. Jodium zit van nature in zeevis en ook enigszins in eieren. Ook zeewier, zoals bruine kelp, bevat jodium. Dit kan bijvoorbeeld in de salade gebruikt worden. Sinds 1999 mag jodium bovendien ook worden toegevoegd aan broodvervangers, zoals beschuit, knäckebröd, crackers, cornflakes en ontbijtkoek. Daarnaast wordt het toegevoegd aan het zout dat in vleeswaren wordt gebruikt. Als er jodium is toegevoegd, staat dat op het etiket.
Te veel jodium is niet goed. Dit kan een averechts effect hebben, met name bij personen die een schildklieraandoening hebben en/of daarvoor behandeld worden. Sommige zeewierpreparaten en andere jodiumsupplementen kunnen erg hoge doses jodium bevatten. Het is onnodig dit soort supplementen te gebruiken en vaak zelfs onverstandig. Voor gezonde personen wordt voor jodium een veilige bovengrens aangehouden van 600 microgram per dag.

zie ook artikel : Jodium - Belgen eten te weinig jodium



verschenen op : 27/07/2006 , bijgewerkt op 22/08/2019


pub