Hoe help je kinderen met overgewicht om af te vallen?

Laatst bijgewerkt: juni 2021
123-h-overgewicht-kind-06-21.jpg

nieuws Overgewicht bestrijden werd door de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) uitgeroepen tot een van de belangrijkste uitdagingen voor de gezondheidszorg in 2021. Ook bij ons is het een prangend probleem. In Vlaanderen zou 16 % van de kinderen overgewicht hebben, waarvan 5 % zelfs obesitas.

Het is niet zo evident om kinderen en jongeren met overgewicht te motiveren om af te vallen. En dat geldt ook voor mensen met een beperkte verstandelijke ontwikkeling.
Enkele diëtisten en orthopedagogen van UZ Leuven brachten Het Stippenboek uit om op een eenvoudige en speelse manier te werken aan een lichter en gezonder gewicht, en dat gebeurt met het tellen van stippen.

Het plan start met een introductie die de nodige ‘voedselgeletterdheid’ bijbrengt en toelicht welke levensmiddelen gezond (groen), beperkt toegelaten en niet noodzakelijk (oranje) en zoveel mogelijk te vermijden (rood) zijn. 
In samenwerking met de diëtist wordt er daarna een stippenplan op maat uitgewerkt waardoor het kind of de volwassene visueel gestimuleerd wordt om calorieën te tellen, een aangepast voedingsschema te volgen en te streven naar een gezonde levensstijl.

We hebben 10 belangrijke eettips uit het boek gelicht en die gelden trouwens voor iedereen met overgewicht!

  1. Drink veel water. Drink voor elke maaltijd (ook voor de tussendoortjes) een glas water of eet een bord magere groentesoep.
  2. Neem plantaardige producten als basis voor elke maaltijd.
  3. Beperk producten van dierlijke oorsprong en houd ultra-bewerkte producten op een minimum.
  4. Eet bewust en op een rustig tempo. Geniet van je maaltijd door kleine happen te nemen en goed te kauwen. Dat zorgt ook voor een langer verzadigingsgevoel.
  5. Varieer zoveel mogelijk. Eet bijvoorbeeld elke dag een andere seizoensgroente.
  6. Eet op vaste tijdstippen en doe dat zoveel mogelijk samen met anderen, in een gezellige en rustige omgeving. Het helpt om regelmaat te houden en het voorkomt dat je te vaak gaat eten of kiest voor ongezonde voeding (het ‘graasfenomeen’).
    Een gezond voedingspatroon omvat dagelijks drie hoofdmaaltijden en maximaal drie tussendoortjes. 
  7. Eet met mate. Gebruik geen te grote borden en leg je bestek definitief neer wanneer je bord uit is. Neem kleine porties van wat minder gezond is. 
  8. Pas je omgeving aan zodat gezond kiezen gemakkelijk wordt. Haal zo weinig mogelijk ongezonde voeding in huis, zet een fruitschaal binnen handbereik … 
  9. Ga stap voor stap te werk. Elke kleine verbetering is een stap vooruit! Een weekmenu bijvoorbeeld kan al helpen om goed te plannen.
  10. Verwen jezelf dagelijks met lekkere gezonde voeding. Gun jezelf af en toe ook een minder gezonde uitspatting, in kleine porties.

123-h-stippenboek-06-21.jpg
Bron
‘Het Stippenboek’ van Kristel Vande Kerckhove, Tessa Bosmans, Liesbeth Renaerts, Joseph Vinckx en Christophe Matthys
uitgegeven door Pelckmans, 25 euro 


bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram