ad

Hoe beperk je het risico op maagkanker?

Laatst bijgewerkt: april 2016
123-p-maag-170-5.jpg

nieuws Een overvloed aan witte groente en fruit, zout zeer sterk beperken en weinig of geen alcohol: als die drie leefregels je levensmotto zijn, dan maak je weinig kans om maagkanker te krijgen.

Met een dergelijke levensstijl verdwijnt het risico niet helemaal, maar volgens een meta-analyse van een team Chinese wetenschappers kun je het gevaar op maagkanker zeer drastisch beperken door je voedingsstijl aan te passen. Zij hebben de resultaten geanalyseerd van tientallen studies die verspreid over de hele wereld werden gevoerd en die in totaal zo’n 6,3 miljoen mensen hebben gevolgd over een periode van gemiddeld elf jaar, tot zelfs 30 jaar. Er werd gezocht naar het verband tussen eetgewoontes en maagkanker met de bedoeling om vooral de beschermende factoren te definiëren, eerder dan de risicofactoren in kaart te brengen. Het betreft de meest uitgebreide studie ooit op dat terrein. Er zijn drie hoofdelementen waarop het onderzoeksteam de aandacht wil vestigen:

- het beschermend effect van witte groente en fruit (alle), waarschijnlijk omwille van hun hoog gehalte aan vitamine C
- dat alcohol een gevaar vormt, vooral bier en likeur, voor wijn geldt die conclusie niet.
- dat zoutgebruik van meer dan 5 à 6 gram per dag geassocieerd wordt met een groot risico.

Wat het zout betreft, gaat het over de totale dagelijkse inname. Dat wil zeggen zowel het tafel- en keukenzout als het zout dat in onze aangekochte voeding verwerkt is. Het is dus uiterst belangrijk, niet alleen in deze context maar ook om andere medische redenen (vooral hoge bloeddruk) dat het zoutgebruik extreem gematigd wordt. Wat alcoholverbruik betreft, wordt een zeer voorzichtige consumptie aangeraden.


bron: European Journal of Cancer (www.ejcancer.com)

ad


pub