ad
Voor jou gelezen op De Standaard

Twee Belgen dood na overdosis pijnstillende pleisters

Laatst bijgewerkt: november 2019

nieuws In België zijn in januari twee mannen tussen 20 en 30 jaar oud omgekomen door drugmisbruik met fentanylpleisters, een sterke pijnstiller die vooral bij palliatieve zorgen gebruikt wordt. Dat meldt het Belgisch Early Warning System Drugs (BEWSD) van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid.

Fentanyl is een zeer sterke pijnstiller, met een werking die 'vele malen sterker' is dan die van morfine en heroïne, zegt het BEWSD. 'Fentanylpleisters worden gebruikt bij ernstige pijn, voornamelijk bij palliatieve zorgen. De pleisters bevatten een hoge dosis fentanyl, omdat maar een beperkte hoeveelheid transdermaal wordt opgenomen.'

'Maar wanneer de pleisters op een andere manier geconsumeerd worden (bijvoorbeeld oraal, onder de tong of roken), wordt de hele dosis soms in één keer opgenomen in het lichaam. Dat kan leiden tot een onmiddellijke overdosering, met de dood tot gevolg.'

Niet voorgeschreven

Het gaat dus om 'oneigenlijk gebruik' van fentanylpleisters. De pleisters werden ook niet voorgeschreven door een arts, maar op een andere wijze verkregen. 'Het BEWSD volgt dit fenomeen verder van nabij op; voorlopig lijkt deze "trend" echter beperkt te blijven', zegt de coördinator van het Belgian Early Warning System.

Het BEWSD meldt eveneens dat er in de eerste helft van januari in de regio Brugge een man overleed na gebruik van fentanyl en de nieuwe drug U-47700. Het slachtoffer had de producten via internet besteld. U-47700 is een nieuwe psychoactieve stof die 7 tot 8 keer sterker is dan morfine.


Wat u moet weten over fentanylpleisters

- De pleisters hebben een zeer sterk pijnstillend effect
- De werking van de pleister houdt twee tot drie dagen aan
- De pleisters worden enkel gebruikt na zware operaties, bij ernstige verwondingen of op palliatieve zorgen
- Na het gebruik van een pleister mag u tot twee weken lang geen voertuig besturen

Artikel uit De Standaard
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160129_02097262

De Standaard
ad


pub