Tips om gezond te studeren

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
hand-boek-studeren.jpg

nieuws Een probleemloze blok en examenperiode vereisen bij aanvang een lichaam in topconditie. Je staat immers voor een lange, veeleisende, uitputtende periode en kan je niet permitteren vóór de eindstreep in panne te vallen. Een goed onderhoud van het lichaam vraagt regelmaat in voeding, rust, ontspanning en studie.

Voldoende rust is een eerste vereiste om optimale intellectuele prestaties te kunnen leveren.
Tracht elke dag op hetzelfde uur op te staan en te gaan slapen.
Waak erover dat je voldoende nachtrust hebt, dit betekent gemiddeld zeven tot negen uur slaap per nacht. Bij slaapstoornissen, vaak stressgebonden, raadpleeg je best zo snel mogelijk een arts, anders riskeer je in een vicieuze cirkel terecht te komen.
Door slecht te slapen presteer je minder en ga je uit frustratie nog slechter slapen. Vaak volstaan gewone natuurmiddeltjes hiervoor, maar aarzel niet om zo nodig voor een beperkte periode een slaapmiddel te gebruiken. Uiteraard enkel na overleg met je arts.

Eet op vaste tijdstippen en liefst drie of vier maaltijden per dag.
Tracht zoveel mogelijk gezonde voedingsmiddelen te gebruiken: groenten, fruit, melkproducten. Vermijd een overmatig gebruik van suikers en vetten.
Door het sedentaire leven tijdens het studeren, verbruik je veel eiwitten, doch weinig calorieën.
Tracht veel (water) te drinken, en vermijd een overmatig
gebruik van cafeïnehoudende dranken, zeker de laatste uren voor het slapengaan. Neem voldoende tijd voor je maaltijden: dit bevordert de spijsvertering en is, vooral in goed gezelschap, een uitstekende manier om even te ontspannen.

Af en toe moet je je gedachten eventjes verzetten. Wanneer je te lang aan een stuk doorstudeert, neemt je concentratie zienderogen af en is veel moeite voor niets geweest. Sport en ontspanning zijn een uitlaatklep bij uitstek voor spanningen en emoties.
Tracht tijdens de momenten dat je rust neemt andere mensen te zien. Blijf niet alleen met een boek op je studeerkamer zitten.

Sport bevordert de nachtrust, het houdt je lichaam in conditie en verhoogt zo de weerstand. Ga uiteraard niet tot het uiterste, put je reserves niet verder uit. Tracht een half uur tot een uur per dag te sporten, maar doe dit niet te kort voor het slapengaan.

Neem geen belangrijke beslissingen tijdens de examens. Doe het bijvoorbeeld jezelf en je lief niet aan om tijdens de examens een punt achter de relatie te zetten. Je zal het er allebei moeilijk mee hebben en door een vertekend beeld op de realiteit, neem je op zo'n ogenblik niet steeds de juiste beslissing.

Indien het om een of andere reden toch niet blijkt te gaan, aarzel dan niet om een arts te raadplegen. In een goed gesprek kan veel gerelativeerd worden. Vaak is dit reeds voldoende om er weer even tegenaan te kunnen gaan. Indien nodig kan de arts met jou op zoek gaan naar hulpmiddeltjes.

Er zijn tientallen producten op de markt, meestal vrij van voorschrift en duur, die gepromoot worden alsof zij de geestelijke vermogens vergroten. In een gevarieerde, regelmatige voeding zitten meer dan voldoende vitaminen en een extra dagelijkse dosis levert niets op. Van geen enkel tonicum is wetenschappelijk bewezen dat het het geheugen vergroot of dat het de concentratie verbetert.
Cerebrale vaatverwijders zijn producten die de bloedvoorziening naar de hersenen verhogen. Het is aangetoond dat zij bij een beginnende dementie een gunstig effect hebben op het geheugen en in hoge dosis na een herseninfarct zouden zij de schade kunnen beperken. Over het effect op intellectuele prestaties bij gezonde jongeren is niets bewezen. Deze producten zijn enkel op voorschrift te verkrijgen en zijn enorm duur.
Soms kan de stress je zo overstuur maken dat je er niet in slaagt nog iets in je hoofd geprent te krijgen, laat staan op een redelijke manier een examen af te leggen. Symptomen zijn hartkloppingen, diarree, misselijkheid, agitatie. Het lukt vaak niet om iemand in zo een stadium met redelijke argumenten te kalmeren. In dergelijke situaties is het aangewezen om kalmeermiddelen te slikken. Vaak kan je dan beter presteren en achteraf de zaken beter relativeren. Er zijn veilige kalmeermiddelen die geen nevenwerkingen hebben (b.v. slaperigheid) en niet verslavend werken, wanneer zij slechts gedurende enkele weken worden gebruikt.

Amfetamines kan je eventueel gebruiken wanneer je vlak voor het einde van de examens volledig uitgeput bent en vreest net niet heelhuids over de streep te geraken. Zij kunnen net dat duwtje in de rug geven dat je nodig hebt om er te geraken. Amfetamines kunnen ernstige bijwerkingen geven (psychose, complete lichamelijke uitputting) en hun gebruik is slechts in beperkte dosis en gedurende een heel korte termijn (1 of 2 dagen) te verdedigen. Bij sommige gebruikers geven zij niet het beoogde effect, eerder het tegenovergestelde. Bovendien kunnen zij aanleiding geven tot een verstoorde slaap, wat de vermoeidheid alleen nog in de hand werkt.



verschenen op : 26/04/2007 , bijgewerkt op 20/08/2019


pub