ad

Tips sporten in de zon

Laatst bijgewerkt: juli 2007

nieuws Wie wil sporten bij hoge temperaturen en in volle zon, moet er rekening mee houden dat de prestatie vermindert en het risico op hitteaandoeningen (hitte-uitputting en hitteslag) toeneemt. Bovendien zweet je meer bij hoge temperaturen, waardoor je sneller dehydreert. Geen enkel lichaam kan zich aanpassen aan een acuut of chronisch vochttekort. Een onvoldoende vochtinname leidt onvermijdelijk tot een daling van het prestatievermogen.
• Plan zware trainingen liefst 's morgens of 's avonds, maar zeker niet op het heetste moment van de dag (tussen 12u00 en 15u00).
• Leer voldoende te drinken, zowel voor, tijdens als na de inspanning.
• Zorg ervoor dat je lichaamstemperatuur niet oploopt vóór de training of wedstrijd. Blijf uit de zon en vermijd zo veel mogelijk grote warmte.
• Draag bij voorkeur lichtgekleurde, loszittende kledij die de huid toelaat om het zweet vlot te laten verdampen.
• Een huid die door zonnebrand aangetast is, is veel minder efficiënt in het regelen van de lichaamstemperatuur! Vermijd daarom mogelijke zonnebrand door adequate beschermingsmaatregelen te nemen (vb.: beschermende zonnecrème, kleding, opzoeken van de schaduw).
Alcohol vóór of na de inspanning is uit den boze. Alcohol verstoort het heraanvullen van de opgestapelde verliezen, zowel voor wat de vochtbalans als voor wat de glycogeenreserves betreft.
• Pas je leefstijl aan: voldoende nachtrust in een koele kamer (18 tot 20° C) is onontbeerlijk.
• geef je lichaam de tijd zich aan te passen aan sporten in warme omstandigheden tijdens korte en weinig intensieve trainingen.

zie ook artikel : Hitteslag en zonnesteek

zie ook artikel : Zin en onzin van Sportdranken

zie ook artikel : Voorzichtig met campinggas en duikflessen




ad


pub