ad

Een op de 20 universiteitsstudenten gebruikt stimulerende geneesmiddelen om beter te studeren

Laatst bijgewerkt: december 2019
123_student_medicatie_pil_moe_2019.jpg

nieuws Het FAGG bevroeg meer dan 12 000 Franstalige universiteitsstudenten over het gebruik van stimulerende geneesmiddelen. Hieruit blijkt dat 5% van deze studenten stimulerende geneesmiddelen gebruikt in de hoop hun studieprestaties te verbeteren zonder dat het gaat om een medisch gebruik.

1 op de 20 studenten gebruikt stimulerende geneesmiddelen om niet-medische redenen.

Tijdens de bevraging gaf 8% van de studenten aan dat ze ooit stimulerende geneesmiddelen hadden gebruikt, al dan niet in het kader van een medische behandeling. De meerderheid gaf aan dat ze deze geneesmiddelen in het voorgaande jaar hadden gebruikt. Methylfenidaat was het meest gebruikte middel. Het gebruik bij mannen lag twee keer zo hoog als bij vrouwen. Twee op de drie gebruikers van stimulerende geneesmiddelen gebruiken deze buiten het kader van een medische behandeling. Bij deze gebruikers begon meer dan 80% pas na de leeftijd van 18 jaar met het gebruik van stimulerende geneesmiddelen.
Stimulerende geneesmiddelen die zonder medisch advies worden verkregen, worden gebruikt om de studieprestaties te verbeteren.

De belangrijkste redenen die studenten aanhaalden om het gebruik van deze geneesmiddelen te motiveren waren: betere concentratie, langer kunnen studeren en betere studieprestaties. Het gebruik als partydrug of om af te vallen was vrij beperkt.

Het gebruik van stimulerende geneesmiddelen was frequenter tijdens de blok- en examenperiode. Terwijl de meerderheid van de gebruikers om medische reden deze geneesmiddelen regelmatig (minstens één keer per week) gebruikt, is het gebruik onder niet-medische gebruikers sporadischer.
Verschillende bijwerkingen waargenomen
Bij zowel medische als niet-medische gebruikers van stimulerende geneesmiddelen waren de gemelde bijwerkingen vooral slaapstoornissen, hartkloppingen en emotionele instabiliteit. In het algemeen worden stimulerende geneesmiddelen vaak geassocieerd met hoofdpijn, nervositeit, agitatie, verminderde eetlust, misselijkheid en buikpijn. De intensiteit van deze bijwerkingen is over het algemeen evenredig met de gebruikte dosis.

Conclusies
Deze bevraging bevestigt dat een minderheid van de studenten stimulerende geneesmiddelen oneigenlijk gebruikt om de studieprestaties te verbeteren. Studenten moeten zich ervan bewust zijn dat geen enkel geneesmiddel veilig en doeltreffend is om intellectuele prestaties te verbeteren. Er zijn verschillende risico's verbonden aan het misbruik van deze geneesmiddelen. Misbruik kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals hartproblemen, hoge bloeddruk, slapeloosheid, depressie, paniekaanvallen en verslaving. Geneesmiddelen die buiten het legale circuit worden verkregen, bijvoorbeeld via een illegale website, bevatten niet altijd de juiste werkzame stof, de juiste dosering of de juiste hulpstoffen en kunnen dus schadelijk zijn.


ad


pub