Slaapt u beter met het raam open?

Laatst bijgewerkt: January 2018
123-ochtendlicht-slaapk-bed-lucht-01-18.jpg

tips

Eigenlijk weten we niet echt of het beter is om ook 's winters met het raam open te slapen, omdat het merkwaardig genoeg  nog nooit goed onderzocht is. Er zijn wel een aantal kleinschalige onderzoeken gebeurd, maar die hebben allemaal hun beperkingen. Ze wijzen wel allemaal in dezelfde richting: een deur of venster van de slaapkamer openzetten, zou inderdaad helpen om beter te slapen. Dat zou dan vooral te maken hebben met de betere luchtkwaliteit, en met name de hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) die zich ophoopt in de lucht terwijl we slapen. Maar of die direct de gezondheid beïnvloedt, staat niet vast.

Volgens een recent Nederlands onderzoek (Indoor Air 2017) met 17 gezonde vrijwilligers is de slaapkwaliteit beter met open raam of deur. De onderzoekers schrijven dit toe aan een betere ventilatie van de slaapkamer, waardoor de hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) daalde. Hoe lager het CO2-gehalte in de slaapkamer, hoe meer de proefpersonen immers vonden dat ze dieper geslapen hadden en hoe minder vaak ze gedurende de nacht wakker werden. In welke mate het zelf ervaren van ‘diepe slaap’ een indicatie is voor kwalitatieve slaap, is evenwel niet duidelijk. 

Eerder onderzoek aan de Universiteit Gent en in Denemarken (Indoor Air 2016) kwam tot gelijkaardige besluiten. Studenten die sliepen bij lagere CO2-concentraties rapporteerden een frisser, minder slaperig gevoel en een beter concentratievermogen. Dat werd in het Deense onderzoek ook bevestigd door metingen van de slaapkwaliteit en tests over logisch denken. 

Koude buitenlucht
Nadeel van een open raam is evenwel dat de temperatuur in de slaapkamer te fel kan dalen. Studies hebben aangetoond dat de snelheid van het inslapen en de kwaliteit van onze slaap nauw verbonden zijn met de temperatuur van de kamer waar men slaapt, die niet te laag maar ook niet te hoog mag zijn. Studies hebben aangetoond dat de snelheid van het inslapen en de kwaliteit van onze slaap nauw verbonden zijn met de temperatuur van de kamer waar men slaapt, die niet te laag maar ook niet te hoog mag zijn. Tijdens de winter zou de ideale temperatuur in de slaapkamer tussen 16 en 18 °C liggen. Een temperatuur beneden 12 °C heeft een negatief effect op de slaapkwaliteit. Ook een te warme kamer is nefast voor de nachtrust. 

Besluit
• Of u beter slaapt met een open venster, is eigenlijk niet echt geweten. Het kan zeker geen kwaad, op voorwaarde dat de temperatuur in de slaapkamer niet te fel daalt.

• Indien u een ventilatiesysteem in uw woning hebt, dan volstaat dit voor voldoende verse lucht in de slaapkamer. Hebt u geen ventilatiesysteem, dan kan een verluchtingsrooster in de deur of het raam helpen. Of u kunt het raam op een kier zetten.

• 's Morgens moet u de slaapkamer alleszins goed verluchten door de ramen een korte tijd wijd open te zetten. Dat geldt ook voor woningen met een ventilatiesysteem.

• Wanneer er buiten veel lawaai is, of wanneer u langs een weg woont met veel autoverkeer en veel luchtvervuiling, is het misschien beter om uw raam 's nachts toch te sluiten.

• Wie allergisch is aan stuifmeel/pollen slaapt in het pollenseizoen beter niet met het venster open.

Bronnen
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ina.12435/abstract;jsessionid=B61A13EE76270E83255D72ACA2BE6059.f01t01
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ina.12254/abstract
www.gezondheidenmilieu.be/echo_files/1154-xx-srcBestand.pdf
www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/slaap-je-beter-met-het-raam-open
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877705813007558
http://vair-monitor.com/2016/09/29/sleeping-closed-room-indoor-co2-analyze/


verschenen op : 25/01/2018 , bijgewerkt op 24/01/2018
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt