ad

Noten, een ongelofelijke weldaad voor je gezondheid

Laatst bijgewerkt: september 2015
walnoten-170_400_04.jpg

nieuws Dagelijks een portie noten (o.a. arachidenoten) eten wordt geassocieerd met vermindering van het risico op vroegtijdig sterven.

Andere studies hebben dit beschermingseffect van noten al aangetoond, het gaat hier dus om een bevestiging van deze stelling. Een team van de universiteit van Maastricht (Nederland) heeft zo’n 120.000 personen in de leeftijdscategorie 55 tot 69 jaar gedurende een tiental jaren gevolgd. Ze hebben het schaalnotenverbruik (noten, amandels, pistachenoten, pinda’s) van die personen bepaald aan de hand van een vragenlijst over hun voedingsgewoontes, en daarbij rekening gehouden met bepaalde factoren zoals rookgedrag en gebruik van medicatie.

Het eerste wat opvalt, is dat de personen die regelmatig noten/schaalvruchten eten globaal gezien een beter profiel hebben als het op gezond leven aankomt (hoeveelheid fruit en groente, tabak- en alcoholverbruik, gewicht…). Maar zelfs als je daarmee rekening houdt, dan blijkt toch nog dat het eten van schaalvruchten op zich een rol speelt in het verminderen van vroegtijdig sterven door allerlei mogelijke oorzaken, zoals kanker vooral, hart- en vaatziekten, respiratoire aandoeningen of neurodegeneratieve ziektes.
De associatie met vermindering van risico op vroegtijdig sterven wordt rechtstreeks gelinkt aan de hoeveelheid noten. Vanaf 5 tot 10 gram per dag is er een verhoogd effect, wat overeenstemt met een andere studie die de ‘referentiedosis’ op zo’n 30 gram per dag heeft vastgelegd.

Onthou vooral dat noten rijk zijn aan onverzadigde vetzuren – vooral omega-3 - , aan antioxydanten, en aan fytosterolen. Ze zijn bovendien een belangrijke bron van magnesium, fosfor en mangaan.


bron: International Journal of Epidemiology (http://ije.oxfordjournals.org)

ad


pub