Cognitieve gedragstherapie helpt bij chronische slapeloosheid

Laatst bijgewerkt: juli 2020
123-koppel-bed-slapen-08-15.jpg

nieuws Bij patiënten met chronische slapeloosheid is cognitieve gedragstherapie een effectieve behandeling. Dat blijkt uit een literatuurstudie in het tijdschrift Annals of Internal Medicine.

Cognitieve gedragstherapie is een combinatie van verschillende behandelmodaliteiten gericht op het verbeteren van de slaap zoals cognitieve therapie, ontspanningstechnieken en gedragstherapeutische technieken zoals slaapbeperking en stimuluscontrole. Cognitieve gedragstherapie gaat gepaard met duidelijke verbeteringen van de inslaapduur (19 min), wakker liggen na de eerste slaap (26 min) en slaapefficiëntie (10%). De totale slaapduur verbeterde licht met 7,61 min.

Volgens de onderzoekers is het voordeel van cognitieve gedragstherapie dat het de oorzaken van de slapeloosheid aanpakt, terwijl slaapmiddelen alleen maar het symptoom aanpakken en bovendien verslavend kunnen werken.

Lees ook: Gedragstherapie bij slaapklachten


Dormeasan forte – Voor een gezonde nachtrust Dormeasan forte – Voor een gezonde nachtrust
A.Vogel

Helpt om goed te slapen, brengt lichaam en geest tot rust om fris en uitgerust wakker te worden.

Meer weten ?

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram