Product in de kijker: quinoa

Laatst bijgewerkt: August 2016

dossier Quinoa wordt in één adem genoemd met couscous en andere korrelgranen, maar eigenlijk is het geen graansoort. Net zoals rijst, boekweit en soja bevat het ook geen gluten. De zaadjes zijn geschikt voor wie op de lijn let, omdat ze vezelrijk zijn en begenadigd met volwaardige proteïnen. Ze zijn gemakkelijk verteerbaar, quasi vetvrij en ze bevatten weinig zetmeel.

Quinwie? Quinwa!

Hoewel het klinkt als de naam van een gerecht op de menukaart bij de Chinees, is quinoa van oorsprong een Zuid-Amerikaanse plant die al door de Inca’s werd geteeld. Ze noemden het moedergraan. Quinoa is verwant aan onze spinazie.

oogsten-quinoa-peru.jpg
Zijn kleine eetbare zaadjes werden door de Spanjaarden naar Europa gebracht, maar kenden bij ons maar weinig populariteit. Tot ze een duwtje in de rug kregen van het FAO (Food and Agricultural Organization of the United Nations) die 2013 uitriep tot het ‘Jaar van de quinoa’. FAO had het nobele plan om de voedseltekorten in de wereld te helpen reduceren door de quinoateelt te promoten. Quinoa (uitspreken als kien wà) is immers een plant die weinig eisen stelt aan de bodem, bestendig is tegen nachtvorst en op schrale gronden groeit, zoals bv. de droge hoogvlaktes van Peru en Bolivië. Die campagne zorgde ervoor dat de Andeszaadjes ook werden ‘opgepikt’ door de raw food adepten en voedingsgoeroes in Europa en Amerika, en zo ging de bal aan het rollen en steeg de verkoop van quinoa exponentieel. Tegenwoordig wordt het pseudograan ook in eigen land gekweekt en zijn de zwarte, witte of rode zaadkorrels in elke supermarkt (aan een veelvoud van de originele prijs) te koop. Het product wordt gehypet omdat het een superfood zou zijn, een prachtig predikaat voor voedsel dat weinig bereidingswerk vraagt en dat je helpt om mooi, fit en slank te blijven. En wie wil dat niet …

Quinoa every day keeps the doctor away …

zaadjes-quinoa.JPG
Hoewel quinoa in één adem genoemd wordt met couscous en andere korrelgranen, is het eigenlijk geen graansoort. Net zoals rijst, boekweit en soja bevat het ook geen gluten. In die context is het een dankbaar koolhydraat-alternatief voor wie echt glutenintolerant is of lijdt aan coeliakie. En voor wie gebeten is door de glutenfobie die momenteel terecht of onterecht menig gezondheidsfreak in de ban houdt ... De zaadjes zijn ook geschikt voor wie op de lijn let, omdat ze vezelrijk zijn en begenadigd met volwaardige proteïnen (zeer goede balans van aminozuren). Ze zijn gemakkelijk verteerbaar, quasi vetvrij en ze bevatten weinig zetmeel.
Voedingswaarde per 100 g rauwe quinoa: 354 kcal, waarvan ca 6 g vet (0,7 g verzadigd), 57 g koolhydraten, 7 g voedingsvezels en 14 g eiwit.
Voedingswaarde per 100 g quinoa gekookt: 120 g kcal, 1,92 g vet, 21,3 g koolhydraten, 4,4 g eiwitten.

Quinoa-mania

Sommige bronnen prijzen quinoa als een wondermiddel de hemel in:
- Het zou helpen bij preventie en behandeling van aderverkalking en diabetes.
- Efficiënt zijn tegen bacteriële infecties en schimmelinfecties.
- Werken als probiotica en zodoende de darmflora bevorderen.
- Cholesterol reduceren en de nieren beschermen.

Het is rijk aan vitamines zoals bv. vitamine E en vitamine B 2 die garant staat voor een flinke dosis energie.
Vooral in droge vorm bevat het evenveel mineralen als onze granen: koper, ijzer (vooral in gefermenteerde quinoa) en een flinke dosis magnesium die verlichting brengt bij migraine en heilzaam is voor de bloedvaten.
Het heeft zeer uitgebalanceerde eiwitten die zijn samengesteld uit 9 essentiële aminozuren - geen enkele plant doet beter – en die belangrijk zijn bij de ontwikkeling van onze spieren; o.a. lycine dat nodig is voor de opname van calcium.

Een gezond en voedzaam wondermiddel dus. So let’s quinoa!

Wassen voor gebruik

123-voed-quinoa-wit-07-15.jpg
Op de verpakking van de Andesquinoa staat dat je de korrels grondig moet spoelen voor je ze kookt. Dat advies sla je best niet in de wind want het product heeft een coating die saponine of zeepstof bevat, een bitter goedje dat ook toxisch kan zijn. Waarschijnlijk ontwikkelt de plant die stof om zich tegen vogels en insecten te beschermen. De biologische quinoa die ondertussen bij ons wordt gekweekt, is meestal vrij van saponine. Bij de zoektocht naar een variant die aan onze klimaats- en bodembehoeften beantwoordt, werden de planten immers al verschillende keren gekruist. En die veredeling heeft als bonus dat ook de saponinevorming kan worden onderdrukt.

Een allrounder in de keuken

Culinair kan je quinoa (wit, rood of zwart) best vergelijken met rijst. Het wordt op dezelfde manier bereid en het heeft dezelfde knapperige structuur. De smaak is wel iets aardser en ze doet wat aan noten denken. Quinoa kan worden gekookt, gepoft, geroosterd, gefermenteerd… en het is klaar in een wip. Je kunt het product van het ontbijt tot het avondmaal op alle mogelijke manieren verwerken:
- quinoa granola (krokant geroosterde quinoa, havermout, rozijnen en nootjes/pitjes van La Favo, of zelfgemaakt) voor de ontbijttafel
- een groentesalade met gekookte quinoa en (geiten)kaasblokjes en kruiden/olijfjes als lunch of side dish
- fijngemalen rauwe quinoa als bloem voor gebak of brood. Quinoabloem (max 10%) toegevoegd aan tarwebloem verbetert de proteïnekwaliteit van het brood en zorgt ervoor dat het minder lang moet rijzen.
- gekookte quinoa met gedroogde vruchten ter vervanging van couscous
- risotto of kroketjes van quinoa.

Recept: Quinoasalade met groentesnippers (voor 2 personen)

HD-benod-quinoa-recept-1000.jpg

- Kook 1 kopje quinoa volgens de instructies op de verpakking maar gebruik champignonbouillon (of vleesbouillon als alternatief) in plaats van water.
- Snij 2 lente-uien in fijne ringetjes en bak ze glazig in een lepel olijfolie.
- Rooster een handje amandels in een droge pan, optioneel ook een paar shiitake paddenstoelen en/of coppareepjes in een scheut olijfolie.
- Snij een 10-tal kerstomaten en een blokje koolrabi (of andere krokante groente) in kleine dobbelsteentjes. Snipper wat kervel en platte peterselie fijn.
- Meng alles onder de gare quinoa en werk af met een eetlepel chavroux of andere zachte geitenkaas.
- Laat afkoelen en serveer de quinoa als een frisse side dish bij een BBQ.

HD-recept-quinoa.jpg

Het verschil tussen quinoa, bulgur, couscous, …

Ze lijken op het eerste gezicht misschien allemaal koek van één deeg, maar dat zijn ze niet!

1. Bulgur is een graanproduct op basis van verschillende soorten tarwe, meestal harde tarwe (durum). De tarwekorrels (wit of bruin, grof of fijn) worden achtereenvolgens gestoomd, gedroogd, gepeld en grof gemalen of gebroken.
Voedingswaarde per 100 gram gekookt: 83 kcal, 0,25 g vet, 18,6 g koolhydraten, 3 g eiwit

2. Tabouleh/Taboulé is een salade op basis van bulgur, groente (tomaat, ui, komkommer, rode paprika….) kruiden en smaakmakers (munt, peterselie, lente-ui, olijven, citroen, bouillon …). Het is een gerecht uit de Libanese keuken.

3. Couscous is een soort pastakorrel op basis van harde tarwe (durumtarwe). Het wordt gemaakt van griesmeel (*) dat tot deeg wordt verwerkt. Van dat deeg worden dan (met de hand of in een draaitrommel) bolletjes gevormd die worden gedroogd zoals harde pasta. Couscous is zeer populair in de Noord-Afrikaanse keuken.
Voedingswaarde per 100 gram gekookt: 112 kcal, 0,16 g vet, 23,22 g koolhydraten, 3,8 g eiwitten.
(*) Griesmeel is grof gemalen tarwe, spelt, mais of rijst waarvan de zemelen zijn verwijderd.

4. Gierst is een verzamelnaam voor een groep graangewassen met kleine korrels, die tot de grassenfamilie behoort. De soort die bij ons het meest gegeten wordt is panicum miliaceum.
Voedingswaarde per 100 gram gekookt: 119 kcal, 1 g vet, 23,67 g koolhydraten, 3,5 g eiwitten.

5. Boekweit is zoals quinoa ook geen graan maar een kruidachtige plant. De korrelige vruchtjes die eruitzien als beukennootjes worden wel verwerkt zoals graan.

De voedingswaardes lopen ver uiteen in de verschillende bronnen die werden geraadpleegd. Er werd geopteerd om de voedingswaarde van het gekookte product weer te geven (omdat het meestal in gekookte vorm wordt gegeten) en die is afkomstig van www.voeding-dieet.be.

bron: Hilde Deweer, Lifestylejournaliste
verschenen op : 28/08/2016 , bijgewerkt op 27/08/2016

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt