Vaak duizelig bij het rechtstaan?

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws Als je vaak last hebt van duizeligheid, bijvoorbeeld bij rechtkomen uit bed of zetel, dan loop je een verhoogd risico om te vallen.

Duizeligheid bij het rechtstaan kan je verminderen door de volgende tips in acht te nemen:

• Beweeg voldoende.

• Sta niet te snel recht uit bed of uit de zetel. Zwaai vooraleer je opstaat je benen voorzichtig uit bed of uit de zetel en blijf rechtop zitten tot je niet meer duizelig bent. Adem een aantal keren diep in en uit. Plaats vervolgens je beide voeten naast elkaar. Zet ze plat op de grond. Steun met je handen op je knieën en sta langzaam recht.

• Maak er een gewoonte van om het hoofdeinde van je bed wat hoger te plaatsen.

• Bespreek de wenselijkheid om steunkousen te dragen met je huisarts, zeker als je uitgesproken spataders heeft aan de (onder)benen.

• Vermijd bruuske bewegingen, een (te) warme omgeving (bv. hete douche of bad) en langdurig platliggen. Daardoor zetten de bloedvaten uit, wat een bloeddrukdaling kan veroorzaken.

• Drink voldoende water (1,5 à 2 liter per dag). Dit zorgt voor een voldoende volume van de bloeddoorstroming.

• Pas je gedrag aan: neem bijvoorbeeld de tijd als er iemand aanbelt of als de telefoon rinkelt en doe niets overhaast.

Bespreek vaak terugkomende duizeligheid met je huisarts. Zeker wanneer je geneesmiddelen tegen depressie, voor het hart of voor een verhoogde bloeddruk moet innemen. Die kunnen een daling van de bloeddruk (ook orthostatische hypotensie genoemd) veroorzaken waardoor het risico om te vallen toeneemt.



verschenen op : 25/06/2013 , bijgewerkt op 09/08/2019


pub