Is het gezond om te wandelen vlak na het eten?

123m-wandel-bos-31-10.jpg

nieuws Wandelen vlak na een maaltijd kan gerust, het is zelfs een uitstekend idee. Het bevordert de spijsvertering en het helpt je lichaam bij het regelen van de bloeddruk en de bloedsuikerspiegel. Het verbetert ook de gezondheid van het hart en het kan leiden tot een betere nachtrust. En het helpt uiteraard om een paar kilo’s kwijt te spelen

Lees ook: Verrassend: de impact van wandelen in de buitenlucht op onze hersenen

Bevordering van de spijsvertering

Wandelen stimuleert de werking van je maag en darmen, waardoor de voedseltransit in het spijsverteringsstelsel vlotter verloopt. Bij sommige mensen heeft wandelen met een gevulde maag echter het omgekeerde effect en leidt het tot maag- darmklachten. In dat geval volstaat het om een kwartiertje te wachten voor je op stap gaat en om het tempo traag te houden.

Lees ook: "Wandel je slank en gelukkig", een boek over de voor(oor)delen van wandelen

Regeling van de bloeddruk

Als je bloeddruk veel te hoog is, zal je dat niet ongedaan kunnen maken door te wandelen, maar het kan wel helpen. Uit een beperkte studie blijkt dat driemaal per dag tien minuten stappen, bijvoorbeeld na elke maaltijd, al wat resultaat oplevert. Ideaal is een uitgebreid wandelprogramma op maat dat de afstanden en de frequenties opbouwt.

Lees ook: Wat is beter: wandelen of lopen?

Beheersing van de bloedsuikerspiegel

Sporten na het eten, maar ook wandelen, kan helpen om hoge pieken in de bloedsuikerspiegel te voorkomen. Dat is zeker goed nieuws en een belangrijke tip voor diabetespatiënten.

Lees ook: Slapen na sporten: Hoeveel tijd laat je er best tussen?

Verbetering van de gezondheid van het hart

Beweging in het algemeen houdt je tikker gezond en dat geldt dus ook voor wandelen. Voldoende lichaamsbeweging kan helpen om niet alleen je bloeddruk maar ook je ‘slechte’ LDL-cholesterol te verlagen, en zodoende ook je risico op een beroerte of een hartaanval. Uit onderzoek blijkt dat wie een sedentair leven of een zittende job heeft er goed aan doet om de dag geregeld te doorbreken met oefeningen of korte wandelingen. Een ideale manier om dat te doen is een korte wandeling van 10 minuten maken na elke maaltijd.   

Lees ook: Waar moet je als voetganger lopen op de openbare weg?

Bronnen
Walking After Eating: Benefits, Digestion, and Side Effects (greatist.com)

auteur: Hilde Deweer, lifestylejournalist
Laatst bijgewerkt: januari 2022
Hoe vitamine D snel en makkelijk op peil brengen? Hoe vitamine D snel en makkelijk op peil brengen?
Vista-life pharma

Onze vitamine D is op het laagste niveau in de winter en het voorjaar. Ontdek hoe vitamine D op peil te brengen en geniet van zijn weldaden.

Meer info

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram