Hoe herken je een midlifecrisis en hoe ga je ermee om?

In dit artikel
Hoe herken je een midlifecrisis en hoe ga je ermee om?

dossier

Op een bepaalde leeftijd, meestal tussen de 40 en 60 jaar, kan je het gevoel krijgen dat je beste jaren achter je liggen, en dat je dus enkel nog een doelloos bestaan rest. Dit is het begin van een periode van emotionele onrust, ook gekend als de midlifecrisis. 

Slechts 10 tot 20% zou daadwerkelijk een soort crisis ervaren op middelbare leeftijd. Onderzoek toont aan dat een midlifecrisis vooral een sociale constructie is. Voor de meerderheid van de mensen is deze nieuwe levensfase namelijk gewoon een overgangsperiode die niettemin complexe emoties met zich mee kan brengen. Dit kan gepaard gaan met negatieve gevolgen voor de persoon zelf of zijn omgeving.

Lees ook: Waarom hebben zoveel midlifers, en vooral vrouwen, last van slaapproblemen?

Symptomen van een midlifecrisis

123-koppel-relatieeverdriet-liefdesverdr-01-18.jpg
Omdat "midlifecrisis" geen officiële diagnose is, is het voor onderzoekers moeilijk om te definiëren wat het precies inhoudt. Men gaat er doorgaans van uit dat een midlifecrisis te maken heeft met de angst voor sterfelijkheid of het verlangen om weer jong te zijn, maar de emoties die men ervaart tijdens een midlifecrisis verschillen niet zo heel veel van de angst die iemand ervaart tijdens een ander soort levenscrisis. Een emotionele crisis kan zich manifesteren in een duidelijke en abrupte verandering in gedrag:

  • Verwaarlozing van persoonlijke hygiëne
  • Sterke veranderingen in slaapgewoonten
  • Gewichtsverlies of -toename
  • Uitgesproken veranderingen in de stemming, zoals toegenomen woede, prikkelbaarheid, droefheid of angst
  • Veranderingen in energieniveau, gaande van meer rusteloosheid tot ongewone vermoeidheid
  • Doelloosheid en onzekerheid
  • Zich terugtrekken uit gebruikelijke routines of relaties

Lees ook: Waarom is afvallen tijdens de overgang zo moeilijk en hoe kan het wel?

Verschillende fases

Een midlifecrisis verloopt doorgaans in drie fases:

  • De trigger. Eén of andere stressfactor leidt tot bezorgdheid over het ouder worden, een verlies van levensdoel of angst voor de dood. Veelvoorkomende triggers zijn verlies van job, gezondheidsproblemen, dood of ziekte van een ouder of kinderen die het huis uitgaan.
  • De crisisperiode. Dit stadium houdt meestal in dat je je twijfels, relaties, waarden en zelfbewustzijn onder de loep neemt. Als de uitkomst daarvan je niet bevalt, zal je waarschijnlijk proberen om je leven opnieuw vorm te geven door nieuwe passies, identiteiten en seksuele of romantische connecties te verkennen.
  • Oplossing. De zogenaamde "crisis" eindigt over het algemeen wanneer je je beter voelt over jezelf en vrede krijgt met wat er je nog te wachten staat in het leven.

Lees ook: 10 redenen waarom je voldoende seks moet hebben

Omgaan met een midlifecrisis

Je kan enkele strategieën toepassen om te proberen om te gaan met de onrust van een midlifecrisis:
Erken je gevoelens. Stel jezelf vragen als:  Met wie breng ik graag tijd door? Wat maakt mijn dagen zinvol? Hoe voorzie ik in mijn eigen behoeften?

Zie in dat je ouder wordt, maar dat je leven nog niet voorbij is. De keuzes die je maakt, hoeven niet te stroken met de maatschappelijke visie over middelbare leeftijd. Je kan op elke leeftijd doen wat je gelukkig maakt.

Maak de balans op van je relaties. Het is normaal dat langetermijnrelaties na verloop van tijd veranderen, en niet meer voldoen aan iemands behoeften. Ga na of je emotionele of fysieke behoeften zijn veranderd, en hoe je eventueel opnieuw kan groeien. Een relatie- of gezinstherapeut kan je daarbij helpen.

Bronnen:
https://www.verywellmind.com
https://www.healthline.com

auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist
Laatst bijgewerkt: maart 2022
Gaat je kind gezond de winter tegemoet? Gaat je kind gezond de winter tegemoet?
Vibovit

Ben jij ook vaak bezorgd over de hoeveelheid vitamines en voedingsstoffen die je kind binnen krijgt ? Fysieke en mentale groei vraagt veel energie. Er is een makkelijke manier om te voorzien in die behoefte.

Ontdek het hier

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram