Zijn zongedroogde tomaten gezond en hoe maak je ze zelf?

Laatst bijgewerkt: februari 2022
In dit artikel
Zijn zongedroogde tomaten gezond en hoe maak je ze zelf?

dossier

Zongedroogde tomaten zijn een dankbaar ingrediënt voor sauzen, dips en salades. Door hun droogproces zijn ze lang houdbaar en wordt hun smaak geconcentreerd. Een smaakbom zijn ze dus alleszins, maar zijn ze ook gezond? En hoe maak je ze zelf?

Lees ook: Gekonfijte trostomaten

Gezondheidseffecten

123_zongedroogd_tomaten_2022.jpg
Ondersteuning van het immuunsysteem
Zongedroogde tomaten zitten boordevol vitamine C. Er zijn aanwijzingen dat vitamine C helpt bij verkoudheden. De vitamine blijkt ook goed te zijn voor mensen van wie het immuunsysteem door stress is verzwakt, zoals bij mensen die roken, veel alcohol drinken of zwaarlijvig zijn.
Spijsvertering
100 gram zongedroogde tomaten bevat meer dan 40% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid voedingsvezels. Er zitten zowel oplosbare (lossen op in water) als onoplosbare (lossen niet op in water) vezels in zongedroogde tomaten. Dit maakt zongedroogde tomaten een goede keuze als je kampt met constipatie.
Voedingswaarde
Zongedroogde tomaten zijn een uitstekende bron van lycopeen, een krachtige antioxidant die kan helpen om het risico op bepaalde vormen van kanker en leeftijdsgebonden maculadegeneratie te verminderen.

Daarnaast zijn ze rijk aan:

  • Vitamine K
  • Niacine
  • Mangaan
  • Kalium
  • Koper
Aangezien de voedingsstoffen in zongedroogde tomaten geconcentreerd zijn door het droogproces, betekent dit ook dat ze meer calorieën en meer suiker per gram bevatten dan verse tomaten.
Zongedroogde tomaten die men in de winkel koopt, worden voor het drogen bovendien met zout behandeld, waardoor ze een hoger natriumgehalte hebben. Het kan dus een goed idee zijn je zongedroogde tomaten zelf te maken.

Lees ook: Tomatentaart met feta en lente-ui

Hoe maak je zelf zongedroogde tomaten?

Zelf zongedroogde (ovengedroogde) tomaten maken, is eenvoudig.

  1. Verwijder het velletje van de tomaten, halveer of snij ze in vieren, afhankelijk van de grootte.
  2. Haal vervolgens de pitjes eruit.
  3. Leg ze naast elkaar (met de snijkant naar boven) op een ovenplaat met bakpapier, sprenkel er een beetje olijfolie over en steek ze ongeveer zes uur in een voorverwarmde oven van 80°C met de deur op een kier.
  4. Hou de tomaten goed in de gaten, want ze mogen niet bakken, maar moeten langzaam verschrompelen.
  5. Als ze klaar zijn, schep je de tomaten in een bokaal. Voeg eventueel gehakte knoflook en verse kruiden toe en vul de bokaal met olijfolie tot de tomaten helemaal onderstaan. Je kan de tomaten een paar maanden bewaren.

Bronnen:
https://www.voedingscentrum.nl
https://www.nieuwsblad.be
https://www.webmd.com


auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram