Waarom zijn komkommers gezond?

Laatst bijgewerkt: juli 2015
123-voed-groenten-komkommer-07-15.jpg

nieuws Het is komkommertijd. Letterlijk dan. Komkommers zijn een van de meest gegeten groenten in België.
Komkommers bevatten zeer weinig calorieën (kcal): een kleine komkommer van 100 gram bevat 13 kcal. Dat komt omdat ze voor meer dan 90% uit water bestaan. Er zit ook een kleine hoeveelheid vitamine C, B1, B2, kalium en vezels in.

Komkommer is bij uitstek geschikt als ‘extra’ groente: eet een komkommersalade bij de warme maaltijd of neem een stuk komkommer als gezond en fris tussendoortje of als broodbeleg.

Gezondheidsvoordelen
• Komkommer bestaat voor meer dan 90 % uit water en is dus een goede dorstlesser.
• Vermits komkommer weinig caloriën bevat, past hij uitstekend in een energie-arm dieet.
• Komkommer zou mogelijk helpen tegen brandend maagzuur.
• Komkommer(sap) zorgt voor een frisse adem.
• Komkommer zou mogelijk een gunstig effect hebben op een verhoogde bloeddruk.
• Schijfjes komkommer op de huid hebben een koelend effect en werken verlichtend bij zonnebrand en huidirritatie.

Hoe bewaren?
• Koop alleen komkommers die stevig aanvoelen en een gave, glanzende schil hebben.
• Alhoewel de schil eetbaar is, is het toch beter om komkommer te schillen vanwege mogelijke resten van pesticiden.
• Komkommers zijn maximaal 2 weken te bewaren op een koele plaats, bijvoorbeeld in de kelder, maar beter niet in de koelkast of diepvries. Daar krijgen ze zachte plekken van.
• Het beste kunt u ze bewaren in de folie waarin ze verkocht worden of zelf huishoudfolie eromheen doen. Dan drogen ze minder snel uit.
• Rauwe komkommer is niet geschikt voor invriezen.


Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram