7 redenen waarom een kiwi heel erg gezond voor je is

Laatst bijgewerkt: augustus 2022
123_kiwi_fruit_gezond.jpg

dossier Dat fruit gezond is, dat weten we allemaal, maar waarom is dat zo? Hier zijn alvast 7 redenen waarom kiwi's goed voor ons zijn.

Lees ook: Hoe gezond zijn kersen?

1. Je krijgt een verhoogde weerstand
De kiwi zit boordevol vitamine C. Met 2 kiwi’s kom je dus snel aan je dagelijkse dosis vitamine C. In de kiwi zitten ook nog enkele hulpstoffen die de werking van de vitamine versterken. Het is niet enkel goed voor je weerstand, maar ook voor je tanden, je botten en je huid.

Lees ook: Waarom vitamine C zo belangrijk is

2. Het helpt om je bloeddruk te verlagen
In alles wat we eten zit vaak meer zout dan we denken en vooral in bewerkte producten (zoals diepvriesmaaltijden). Door de grote hoeveelheid natrium verhoogt onze bloeddruk. In kiwi’s vinden we de tegengestelde stof van natrium: kalium. Deze stof helpt ons om onze bloeddruk weer naar beneden te krijgen.

3. Goed voor de spijsvertering
Dankzij het enzym actinidine in de kiwi, krijgen we een helpende hand bij het verteren van proteïnes. De vezels in de kiwi zijn ook erg gezond. Ze zijn zowaar de voeding voor onze darmen.

Lees ook: 10 vezelrijke voedselbronnen

4. Je slaapt beter
Je zal het misschien nog nooit gehoord hebben, maar van kiwi’s zou je wel degelijk beter slapen. In de kiwi zit de stof ‘serotonine’, de voorloper van ‘melatonine’. Deze stof helpt je om in te slapen en om daarna in je diepe slaap te blijven.

Lees ook: Wat kan je best (niet) eten en drinken voor het slapen?

5. Het helpt tegen veroudering
Nee, het is geen wondermiddel waardoor je volledig stopt met verouderen. De kiwi bevat wel veel antioxidanten en die helpen om het verouderingsproces te vertragen.

Lees ook: Wat doen vitamines en voedingssupplementen écht voor je huid en haar?

6. Middeltje tegen schimmels
In de kiwi kan je vooral de stoffen ‘thaumatine’ en ‘actinchinine’ terugvinden. Deze stoffen zorgen ervoor dat schimmels worden tegengehouden. Mensen die last hebben van schimmels in de darmen, kunnen dus best een paar kiwi’s eten.

7. Goed voor de ogen
De stoffen luteïne en zeaxanthine zijn talrijk aanwezig in de kiwi. Ze behoren tot de categorie ‘carotenen’. Ze werken als een soort antioxidanten in de ogen, waardoor we beschermd worden tegen schadelijke invloeden zoals UV-straling.

Lees ook: Wat zijn antioxidanten en vrije radicalen en wat doen ze voor onze gezondheid?




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram