Waarom slaapt je baby het best in een babyslaapzak?

dossier Een kind slaapt van bij de geboorte het best in een slaapzak. Een dekentje met laken kan ook. Een dekbed of donsdeken wordt afgeraden omdat het veel te warm is.

Het gebruik van een slaapzak is zeker voor de piekleeftijd van risico op wiegendood (3 tot 5 maanden) het meest aangewezen. Om geen omschakeling te moeten maken van een laken en deken naar een slaapzak, kan het kind het best vanaf de geboorte gewoon gemaakt worden om op de rug in een slaapzak te slapen. 

Lees ook: Waarom beter geen dekbed of donsdeken voor baby's?

Voordelen van een babyslaapzak

123-baby-slaapzak-slapen-04-16.jpg
  • Het grootste pluspunt is dat uw kind niet de kans krijgt om onder de deken te kruipen, waardoor de kans op warmtestuwing en adembelemmering (en dus ook de kans op wiegendood) wordt beperkt.
  • Daarnaast maakt een babyslaapzak het moeilijker om te draaien, en de baby in een onveilige buikligging rolt op een moment dat hij nog niet zelfstandig kan terugdraaien naar de veilige rughouding.
  • Het kind kan moeilijker uit bed klimmen
  • Het kan zich niet blootwoelen. 


Lees ook: Dankzij deze voorschriften kan je je baby veilig te slapen leggen

Waarop letten bij aankoop van een babyslaapzak?

  • Koop een goed passende babyslaapzak. Er zijn kleine en grote babyslaapzakken te koop. De armsgaten en de halsopening mogen niet te groot zijn zodat uw kind niet in de babyslaapzak kan kruipen.
  • Zorg ervoor dat de babyslaapzak sluit met een rits, niet met knopen.
  • Bij voorkeur gaat de rits van boven naar onder dicht en zit de sluiting ter hoogte van de onderbeentjes om te voorkomen dat het kind de rits open maakt.
  • Het stiksel moet van katoen zijn. Nylon stiksel kan, als het loslaat, de vingers van je kind afknellen. 

Lees ook: Tips om je kind ook bij extreem warm weer goed te laten slapen

Hoe de slaapzak gebruiken?

  • Bij een gewatteerde slaapzak is ander beddengoed veelal overbodig. Bij een dunne babyslaapzak kan je eventueel een lakentje of dun deken gebruiken, mits je deze stevig en kort opmaakt, met de voeten van de baby vrijwel tegen het voeteneind, maar vermijd dubbel slaan van het beddengoed.
  • Combineer een slaapzak nooit met een dekbed.
  • Gebruik nooit een slaapzakriem om je baby vast te leggen. Steek ook geen riem of iets vergelijkbaars door de armsgaten van een slaapzakje. 


Lees ook: Wat kan je baby ’s nachts best aandoen?

Een babydeken kan ook

Een deken met een laken biedt een goede ventilatie en je kunt er het bed goed kort mee opmaken. Verder kan het beddengoed aan de zijkanten worden ingestopt, zodat het kind er niet onder kan schuiven. Een tweede deken is bijna nooit nodig.

  • Pas de grootte van het laken en het deken aan de grootte van het bed.
  • Zorg dat het kind niet te warm krijgt. Kies de dikte van het deken naargelang de kamertemperatuur en de kledij. Als je wilt controleren of je slapende baby het niet te warm heeft, voel dan aan het nekje. Een slaapkamertemperatuur van 16 - 18°C is ideaal.
  • Uit onderzoek van VeiligheidNL in samenwerking met TNO-Textiel is gebleken dat het niet zozeer uitmaakt van welk materiaal het dekentje is gemaakt (katoen, wol of synthetisch), zolang het bedje kort en strak opgemaakt wordt.
  • Maak het bedje kort op: Leg een kind met zijn voetjes tegen het voeteneind van het bed. Stop het laken en deken stevig onder de matras. Zo kan de baby niet onder het deken geraken.
  • Vouw een laken of deken niet dubbel. Een deken dubbelvouwen is meestal te warm voor een baby.
  • Steek een deken liever niet in een dekbedhoes want dan kan een kind er gemakkelijker onder glijden.

Lees ook: Slaapcoach Nathalie: “Vaak denken ouders dat moeilijke nachten erbij horen, maar dat hoeft niet zo te zijn.”

Bronnen:
https://www.kindengezin.be
https://www.veiligheid.nl


Laatst bijgewerkt: oktober 2022
Geef het beste van jezelf en neem deel aan een klinische studie Geef het beste van jezelf en neem deel aan een klinische studie
Pfizer

U bent minimum 12 weken geleden bevallen ? U geeft uw baby borstvoeding en stemt ermee in om die tijdelijk te onderbreken (4 - 5 dagen) ? Dan zoeken we jou !

Check hier hoe je kan bijdragen

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram