Skihelmen getest: Duurder is niet altijd beter

Laatst bijgewerkt: februari 2011
ski-oranje-170_400_03.jpg

nieuws De vraag of skihelmen zinvol zijn, wordt al lang niet meer gesteld: 85% van alle ernstige hoofdverwondingen zouden ermee voorkomen kunnen worden. De Nederlandse ANWB testte in samenwerking met het Duitse ADAC 16 skihelmen. Van de 16 gesteste skihelmen zijn er 13 'goed'. Geen enkele helm scoorde 'uitstekend'. Het beste eindresultaat werd behaald door de Head Sensor. Deze skihelm scoort op geen enkel aspect zwak en kan zonder opvallende bijzonderheden als degelijk product overtuigen. Dankzij de vele instelmogelijkheden en de 6 verschillende maten zou hij nagenoeg iedereen moeten passen. Positief is ook het vlakke gedeelte ter hoogte van het voorhoofd, waarop de skibril kan worden gezet, zonder dat deze van de helm af glijdt.
De Giro Seam loopt vanwege zijn zwakke schokabsorberende vermogen de eindoverwinning mis.
Niet overtuigen kon de Cébé Spyner Flex. Ofschoon het idee van de flexibele helmschaal goed is, blijkt dit in de praktijk toch niet zo’n succes te zijn. De helm valt te klein uit, knelt en is slecht geventileerd.

De veiligheid
Uit de test kwamen geen in het oog springende tekortkomingen op het gebied van de veiligheid naar voren. De Giro Seam met een prijs van bijna 200 euro liep vanwege het slecht beoordeelde schokabsorberende vermogen echter niet alleen de eindoverwinning mis, maar eindigde hierdoor ook slechts in de lage middenmoot.
De waarden van de gemiddelde hoofdbelasting liggen bij de Giro bijna 50% hoger dan bij de Casco (met het beste schokabsorberende vermogen). Aangezien de veiligheid de belangrijkste eis is waaraan een helm dient te voldoen, heeft een slechte score bij de beoordeling van dit aspect direct gevolgen voor het eindresultaat. De waarden van het schokabsorberende vermogen zijn weliswaar nog binnen de norm, maar voor een goed eindresultaat valt er toch nog wel wat te verbeteren.

Het comfort
Pasvorm, helmklimaat, draagcomfort, stabiliteit en afwerkingskwaliteit van de helm waren de criteria waarop het aspect comfort werd beoordeeld. Natuurlijk kun je alleen zelf voelen of de pasvorm van een helm goed is en een absoluut oordeel is daardoor ook niet mogelijk, maar bij de testpersonen bleek wel sprake van duidelijke punten van overeenkomst.
Bijzondere aandacht werd besteed aan de beoordeling van de variabiliteit van de ventilatie en de temperatuur van het hoofd. Dit werd gemeten met een speciaal ontwikkeld meetinstrument. Vanwege de meest uiteenlopende temperatuuromstandigheden op de piste van zon tot mist in combinatie met lichamelijke inspanning is een goede klimaatbeheersing onmisbaar.

De eisen
Met betrekking tot de waarden van het schokabsorberende vermogen valt er nog wel wat te verbeteren. Ook de ventilatie en het draagcomfort zijn nog voor verbetering vatbaar. Er mag geen sprake zijn van scherpe randen en het mag ook niet zo zijn dat deze kunnen ontstaan. Er mag evenmin gebruik worden gemaakt van breekbaar materiaal dat het risico verwondingen op te lopen, duidelijk zou kunnen vergroten.

Het resultaat
De Head Sensor liet op geen enkel punt steken vallen en behaalde de beste totaalscore. De in de brede middenmoot geëindigde producten zijn allemaal in dezelfde mate aan te bevelen. Dit is naast het individuele draagcomfort ook een kwestie van persoonlijke smaak.
De vriendelijk geprijsde producten vertonen op het gebied van de veiligheid geen tekortkomingen, maar hier en daar wel qua comfort en afwerking. Bij een als actie aangeboden product is het niet mogelijk om zoals in de vakhandel ter vergelijking ook andere helmen te passen.

Meer info: www.anwb.nl



verschenen op : 28/02/2011 , bijgewerkt op 28/02/2011


pub