ad

Eet je voldoende vezels?

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws Eet je voldoende vezels?
Vezels moet je bij elke maaltijd eten.
Zo kan je het ontbijt beginnen met bruin brood en fruit als beleg. Bijvoorbeeld een boterham met schijfjes banaan, of in de zomer met verse aardbeien. Een lekker alternatief zijn volkoren ontbijtgranen of muesli waaraan je vers fruit kan toevoegen.
Tussendoor is een vezelrijke snack aangeraden. Dit kan een bruine boterham zijn, een stuk fruit of een granenkoek.
Bij de warme maaltijd mag je zeker de groenten niet vergeten. Aardappelen zijn vezelrijk en het gamma aan volkoren deegwaren en bruine rijst geeft vele mogelijkheden ter afwisseling.
Elke broodmaaltijd mag best een groente -of fruittintje krijgen. Zalig gewoon, zo’n frisse mix van sla, tomaten, komkommer en bijvoorbeeld aangevuld met kiwi of pompelmoes, blokjes kaas en wat noten.
Vezelrijke alternatieven voor vlees zijn peulvruchten, noten, zaden en bepaalde vleesvervangers. Ze zijn niet alleen een aanrader om vlees in de voeding te vervangen, maar ze bevatten ook een overvloed aan vezels. Peulvruchten en andere vleesvervangers zouden wekelijks het menu moeten opfleuren.
Op de website www.gezondheidstest.be kan u nagaan of u voldoende vezels eet.
Op deze website kan u ook nagaan of u voldoende vet, zuivel, groenten en fruit gebruikt en of u genoeg drinkt. U kan er uw body mass index berekenen en controleren of u gevarieerd eet. U krijgt er persoonlijk advies over wat er nog op uw bord ontbreekt, en hoeveel u moet bewegen.

www.gezondheidstest.be




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub