'ADHD toolkit' voor lager onderwijs

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws De dienst kinder- en jeugpsychiatrie van de KU Leuven heeft een 'ADHD toolkit' ontwikkeld. Deze toolkit is een werkinstrument voor leerkrachten in het gewoon en buitengewoon lager onderwijs om leerlingen met ADHD doelgericht te begeleiden naar meer adequaat gedrag.
Er bestonden tot nu toe weinig voorbeelden waarin systematisch gedragsaanpak toegankelijk en gebruiksklaar voor leerkrachten is uitgewerkt. Zo ontstond het idee om voor de Vlaamse scholen een handige toolbox voor leerkrachten te ontwikkelen.
De 'ADHD toolkit' is opgevat als een spel voor twee spelers: een leerling met ADHD en een leerkracht. Het is een werkinstrument voor leerkrachten om kinderen met ADHD doelgericht te begeleiden naar meer adequaat gedrag.
Iedere leerling met ADHD heeft specifieke werkpunten op school: gedragingen die niet zo goed lukken, maar wel wenselijk zijn voor de leerling of gedragingen die vaak voorkomen, maar storend zijn voor de andere leerlingen, de klas, de leerkracht enzovoort. Het doel van de toolkit is om op een positieve, speelse manier samen deze werkpunten te verbeteren of te beseffen dat een bepaald doelgedrag gewoon nog niet haalbaar is.
Dit project kreeg de steun van de Koning Boudewijnstichting en werd ontwikkeld in samenwerking met het centrum Zit Stil, de Leuvense CLB's, de Internetten Samenwerkingscel van de CLB's en de vzw Die’s-Lekti-kus. De Vlaamse overheid trekt 50 000 euro uit om deze toolkit gratis te verspreiden in alle Vlaamse lagere scholen.



verschenen op : 12/12/2009 , bijgewerkt op 20/08/2019


pub