ad

Vermijd de ‘middagdip’

Laatst bijgewerkt: juli 2020

nieuws Nogal wat mensen hebben in de vroege namiddag – meestal tussen 14 en 15u30 – last van een ‘middagdip’: een korte periode dat men zich wat moe en slaperig voelt, dat de aandacht en concentratie verslapt... Dat heeft te maken met onze biologische klok en is dus heel normaal, ook als u ’s nachts voldoende hebt geslapen.

Enkele tips tegen de middagdip.
• Eet ’s middags een lichte lunch met een slaatje. Drink zeker geen alcohol;
• Indien het mogelijk is, kan u een kort middagdutje doen. Een kwartiertje is vaak meer dan voldoende;
• Sta even op van uw bureau en wandel enkele minuten rond;
• Doe wat stretchingoefeningen aan uw bureau:
- breng uw handen zoals bij een gebed, strek de armen horizontaal voor u en hef ze dan boven het hoofd. Herhaal dit enkele keren;
• duw de schouders omhoog tot tegen de oren en rol ze enkele keren zacht naar achteren;
• Strek de benen recht vooruit en beweeg de tenen op en neer;
• Hef de knieën een voor een enkele keren tot tegen de borst.
• Drink een glas water.
• Eet een stuk fruit of eventueel een suikerrijke snack.
• Verander even van werk dat minder concentratie vraagt: klasseer wat dossiers, ruim uw bureau op...




ad


pub