ad

Gezonde tussendoortjes

Laatst bijgewerkt: mei 2006
appel-elstar-200.jpg

nieuws Tussendoortjes leveren een belangrijke bijdrage aan de voedingsstoffeninname. Peuters, kleuters, lagere schoolkinderen en adolescenten hebben zeker nood aan tussendoortjes om de energie-behoefte over de dag te spreiden. Maar ook volwassenen en zeker ouderen hebben baat bij een tussendoortje.

In een dagvoeding wordt maximaal 15 energie% besteed aan tussendoortjes. Omwille van de tandhygiëne is het best niet meer dan 2 tussendoortjes per dag te consumeren.
Wie niet of onvoldoende ontbijt krijgt rond 10 à 11 uur een zwaktegevoel, ook wel een appelflauwte genoemd. Het lage bloedsuikergehalte zorgt dan voor concentratiestoornissen. Hierdoor geven ze de voorkeur aan voedingsmiddelen die direct energie leveren zoals zoete dranken en zoete snacks. Deze tussendoortjes zorgen dan wel voor veel energie, ze bevatten maar weinig of geen voedingsstoffen zoals voedingsvezels of calcium. Op deze manier kunnen tussendoortjes de oorzaak zijn van een onevenwichtige voeding en overconsumptie.
Als we daarentegen tussendoortjes kiezen uit de essentiële groepen van de voedingsdriehoek, maakt dat onze voeding alleen maar evenwichtiger. De beste tussendoortjes vullen het dagmenu aan: fruit, melkproducten, brood,...
Omwille van de tandhygiëne wordt er aangeraden maximaal 2 tussendoortjes per dag te eten.

Meer info: Mijn actieve voedingsdriehoek

zie ook artikel : De Voedingsdriehoek: de basis van elk voedingsadvies




ad


pub