Vergroot fysiek belastend werk je kans op dementie?

Laatst bijgewerkt: januari 2021
123-nachtwerk-koerier-bioritme-08-18.jpg

nieuws Een fysiek zware job, zoals havenarbeider of bouwvakker, is mogelijk niet alleen belastend voor je gestel, maar ook voor je brein. Volgens een Deense studie hebben mensen met een dergelijk zwaar beroep namelijk 55% meer kans om dementie te krijgen dan personen met een zittend beroep, zoals een kantoorjob. Fysieke activiteit in de vorm van sporten, zeker aerobe lichaamsbeweging, verlaagt daarentegen het risico.

Volgens een algemene regel is regelmatig bewegen goed voor je hersenen en helpt het zo ter voorkoming van dementie. Maar wetenschappers vermoeden al een tijdje dat de specifieke vorm van lichaamsbeweging daarin cruciaal is. Bij een zwaar beroep, waarbij personen bijvoorbeeld telkens zware lasten moeten tillen en lang moeten rechtstaan, zou de fysieke activiteit averechtse effecten hebben op de hersenen. Een grootschalige studie van de Universiteit van Kopenhagen in Denemarken lijkt dit nu te bevestigen.
Bloedtoevoer naar hersenen
Voor het onderzoek analyseerden de wetenschappers de gegevens van ongeveer 4.700 Deense mannen, die bijna een halve eeuw lang werden opgevolgd, van 1970 tot 2016. Ongeveer 700 onder hen kregen te maken met dementie, maar mannen met een fysiek belastende job liepen 55% meer kans op de aandoening dan mannen met een zittend beroep. De onderzoekers hielden daarbij rekening met andere factoren die bijdragen tot het ontwikkelen van dementie, zoals rookgedrag, alcoholgebruik, sociaal-economische status en gewicht. 

Volgens eerdere studies komt dat waarschijnlijk omdat fysiek zwaar werk een negatief effect heeft op de werking van het hart- en vaatstelsel en ook specifiek op de bloedtoevoer naar de hersenen. Dat kan leiden tot de ontwikkeling van hart- en vaatziekten, maar zou dus ook de kans op dementie doen stijgen. 
Bewegen in vrije tijd
Het nieuwe onderzoek bevestigt anderzijds dat voldoende bewegen in je vrije tijd je brein wel beschermt tegen dementie. Zeker langere inspanningen aan een lage intensiteit, aerobe sporten zoals fietsen en flink wandelen, verbeteren onder meer de bloedtoevoer naar de hersenen en helpen zo tegen dementie. Belangrijk is ook dat je bij het sporten je lichaam genoeg tijd kan geven om te herstellen van inspanningen.
Gezondheidsrichtlijnen en werkprocedures
Volgens de wetenschappers is het essentieel dat gezondheidsrichtlijnen bij het aanraden van lichaamsbeweging tegen dementie een duidelijk verschil maken tussen fysieke activiteit in je vrije tijd en tijdens het werk. Want het lijkt er sterk op dat de twee vormen van lichaamsbeweging in bepaalde gevallen tegenovergestelde effecten kunnen hebben.

De onderzoekers willen de resultaten nu gebruiken om de werkprocedures in bedrijven zodanig aan te passen dat mensen met zware beroepen geen nadeel ondervinden van hun fysieke activiteit, maar er integendeel de vruchten van plukken. Het fysieke werk moet daarom zodanig worden georganiseerd dat het meer het effect heeft van sportieve inspanningen. Daarnaast is het ook belangrijk dat mensen in hun vrije tijd aan sport doen, om zich zo preventief te wapenen tegen mogelijke negatieve gevolgen van hun job.

Bronnen:
https://healthsciences.ku.dk
https://www.medicalnewstoday.com
https://bigthink.com
https://radio1.be
https://www.medicaldaily.com
https://onlinelibrary.wiley.com

Lees ook: Lawaai in je buurt verhoogt kans op dementie


bron: Andy Furniere - gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram