Hoe help je je kind om vlotjes over te schakelen naar de wintertijd?

Laatst bijgewerkt: november 2019
123h-wintertijd-klok-10-18.jpg

nieuws

In de nacht van 26 op 27 oktober is het weer zo ver. Om drie uur ’s nachts (of ’s morgens) moeten we de klok een uur terugdraaien. Dat betekent dat het vanaf dan ’s morgens een uur vroeger licht is en ’s avonds een uur vroeger donker.

Voor veel mensen voelt die omschakeling ietwat oncomfortabel aan omdat hun biologische klok erdoor wordt verstoord. Dat geldt zeker voor de ochtendtypes. Aan het begin van de wintertijd zijn zij fris wakker op een ontiegelijk vroeg uur en ’s avonds dutten ze bijna in voor het bedtijd is. Je kunt het vergelijken met een lichte vorm van jetlag. 

Bij kinderen functioneert die ingebouwde biologische klok nog beter dan bij volwassenen. Daarom ook zijn peuters en kleuters extra gevoelig voor de overgang van zomer- naar winteruur.

Enkele tips om die overschakeling zo smooth mogelijk te laten verlopen: 
  • Laat je kind beetje bij beetje wennen aan het tijdsverschil door bedtijd geleidelijk uit te rekken tot het extra uur overbrugd is. Start 4 dagen voor de start van het winteruur (op woensdag) met bedtijd een kwartier uit te stellen. Doe dit vier dagen na elkaar, met telkens een kwartier erbij, dan is je kind tegen zaterdagavond helemaal mee met het nieuwe uur. 
  • Schuif indien mogelijk ook het uur van het avondeten op hetzelfde tempo mee.
  • Verander niets aan de avondrituelen. Doe dezelfde dingen als andere avonden om je kind duidelijk te maken dat bedtijd nadert.
  • Moedig je kind aan om ’s morgens tijdens die periode telkens ook een extra kwartier in bed te blijven. 
  • Probeer ook het tijdstip van de dutjes overdag aan te passen.


Bron
www.kindengezin.be


bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice



pub